Aktiv Karibo (startar ej)

Aggrovator

Välkänd medlem
12 sept 2009
216
0
16
Östersund
Har en aktiv karibo årsmodell 1987(ej säker) som vägrar starta.

Det finns klart och tydligt gnista, och soppatillförseln fungerar felfritt.
Tidigare hade jag samma problem, skotern betedde sig då som att den inte fick soppa och tvärdog. Men utan någon anledning så började allt fungera som det skulle, tills samma sak hände igen nästa säsong.

Har kollat lite på den nyligen och kopplade bort soppan så den inte eventuellt skulle sura ner sig, och sprayade in startgas rakt i cylindern. Skotern vägrar tända. Inte ett enda litet livstecken med andra ord. Gnista finns som sagt.

Någon som har en susning om vad man kan göra åt det här? Kan det vara elfel?
 

Aggrovator

Välkänd medlem
12 sept 2009
216
0
16
Östersund
Vet inte exakt hur kompen "ska" vara på det här åbäket men det känns helt okej, varken för mycket eller för lite. Om det nu är till någon hjälp.

Kollade även ner i cylindern på den och kolvringar m.m. Allt verkar i sin ordning, har aldrig tidigare krånglat med just det heller.
 

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Prova med andra stift. Ibland orkar dom inte med när det blir kompression i cylindern att ge gnista fast dom verkar bra ute i fria luften
 

ergu

Aktiv medlem
5 dec 2005
58
0
1
Knivsta
Du behöver 4 saker i grunden för att motorn skall starta, finns det skall motorn gå: bränsle, luft, gnista, kompression. Säkerställ alla dessa och motorn skall fungera.
Låter ju lurigt om du har testat med startgas och den ändå inte vill. Jag hade nog tittat på tändsystemet igen, kan finnas överslag någonstans så att du får en liten sämre gnista vid stiftet...
Kompressionen skulle jag mäta upp och se att allt är ok om ovanstående inte hjälper.
 

TeamAktiv

Ny medlem
2 mar 2010
2
0
1
Östersund
Hej! Hade samma fel för två årsen. Motorn fick soppa och den hade gnista men den startade inte eller så gick den konstigt. Började fel söka och kom fram till att dämpboxen (sitter brevig voltreguklaturn) gav överslag mellan jord och magneteseringen. Ringde runt till lite olika folk för att kolla vad den gjorde men de var ingen som hade något svar. Men en gubbe sa att de var bara att koppla ur den. Så nu går den hur finnt som helst.

Sitter två kontakter ungerfär vid motorkontakten. Dra ut en av dom så kanske han hostar igång:)
 

Aggrovator

Välkänd medlem
12 sept 2009
216
0
16
Östersund
Tack så otroligt mycket för hjälpen! :)

Dock är det inte min egen skoter så jag personligen kan inte kolla upp det men har tipsat vidare och det känns som det ska gå att ordna.

I annat fall så får jag väl återkomma :) Tur det finns så många duktiga här på forumet, vet inte vad jag hade gjort utan er <3