Aktiv Karibo

Gröön

Medlem
19 dec 2023
6
0
1
41
Åbyggeby
Har en karibo utan gnista. Har bytt tändspole konding brytare.
Någon som vet vart man kan få tag i en tändplatta???
Sitter en Rotax 277 i från 86. Kan det sitta lika tändplattor på flera motormodeller?
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Rinab eller skoterdeken brukar ha lösa statorspolar. Men de kallar dem fel namn typ laddspole kan de stå!
 

Gröön

Medlem
19 dec 2023
6
0
1
41
Åbyggeby
Hitta en på Rinab till Rotax 277 men är liksom dubbel. två på varandra å med 4 sladdar men står laddspole / Tändspole är det för Tändning eller lyse?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Hitta en på Rinab till Rotax 277 men är liksom dubbel. två på varandra å med 4 sladdar men står laddspole / Tändspole är det för Tändning eller lyse?
Ja de är rätt men menar du att de säljer båda tillsammans? De är iså fall lågfartsspole och högfart så de är säkrast byta bägge. Men kolla så du inte bara får en av dem! Länka gärna.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Ja de där är för tändning hög och lågfartsspolar. Du behöver inge elshema för de är bara dunka dit och löda fast kablarna på samma sätt som de sitter där nu. Alltså de är inge plus o minus på spolarna du kan vrida dem hursom och löda fast.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Nu har jag för mig stt den lilla av dessa är triggerspolen, och den är väldigt noga att koppla rätt. Men man ska som vanligt mäta tändningen med strob när man byter tänddelar för att vara säker att allt är rätt.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Om den lilla spolen ska kopplas in en speciell väg så har jag haft tur på alla maskiner som har dubbla spolar av den typen, jag har nog bytt 4-5 st under mitt liv på olika maskiner men ev inte just en Rotax 277. De följer ju aldrig med kopplingsshema viljken väg de ska sitta.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Va märkligt de är 4 kablar ut om den är modellanpassad för de tycks va ihoplödda på rätt sätt men med extrra kablar.
Jag har aldrig sett likn men om jag får gisssa så är två av kablarna onödiga i ditt fall för de kan va separata kablar till övre spole till nyare rotax med övre spole som picuppspole för tändpulsräkning som Asker beskrev. Jag ser att din har brytare och då är de dem som sköter tändpulserna inte övre spolen. På din maskin ska då bägge spolarna va ihopkopplade med endast två kablar ut som gamla spolarna och de är två av kablarna ser jag på bilden. Vilka två kablar du ska koppla in kan du ohmmäta fram. Om du har tur så visar gamla spolen rätt ohmvärde trots att den är väck så prova mäta motståndet mellan kablarna på den och oämför med nya spolarna. Om du får likn värde mellan två av de fyra kablarna vs gamla spolen tå kablar så har du hittat rätt.
Men de blir svårare att lista ut om gamla är väck då får du använda de två kablar som mäter högst ohm för de är bägge spolarna ihopkopplade. Två av kablarna går endast till övre spolen så du kan nog följa kabelfärgerna dit och då använder du inte dem.
Som jag ser på bilden så lär de va svart kabel och endera ljusblå eller röd du ska koppla in.