Aktiv panther lång -85

Nissepisse666

Välkänd medlem
5 jul 2011
239
1
18
-
Hej Igen!

Känns som jag får skriva här varje vinter 😂

Började med att den inte går att gasa mer än halvgas. Den liksom dör då.

Det jag har bytt, renoveringskit till bränslepumpen, nya tändstift, kollat filtret i tanken (såg bra ut).

Ingen märkbar förbättring efter det.

Och nu idag stannade den helt. Startar inte... Provat att primat (kollat under trotteln och det kommer bensin där) men stiften är torra???

Sitter det reed ventiler på en rotax 503?

Någon som har några tips och ideer vad det kan vara för fel?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Endera skit i förgasare eller högfartsspolen på statorplattan är väck. Om du har en tändinställningslampa kan du sätta fast den på en tändkabel och se om gnistan/ lampans blinkningar försvinner när du ger på mer än halv gas. Då är spolarna väck på statorplattan.
 
Reactions: Nissepisse666

Nissepisse666

Välkänd medlem
5 jul 2011
239
1
18
-
Endera skit i förgasare eller högfartsspolen på statorplattan är väck. Om du har en tändinställningslampa kan du sätta fast den på en tändkabel och se om gnistan/ lampans blinkningar försvinner när du ger på mer än halv gas. Då är spolarna väck på statorplattan.
Tack, men löste problemet nu ikväll. Plockade isär förgasaren och skruven/nippeln som ska sitta upp mot trottelnålen låg i botten på flottörhuset....grannen och jag rengjorde förgasren för ett par veckor sedan. Måste ha glömt att dra åt den...

Nu går den som den ska 🤘💥

En fråga, hur viktig är choke när man har primer?
 
Last edited: