AKUT FEL RMK 800 -04

robbaxxxx

Aktiv medlem
21 dec 2010
92
0
6
Hej! Jag har en rmk 600 med 800 motor som jag renoverat för en vecka sedan med ny vev, 1 kolv, packboxar.

Idag var jag ute med två kompisar och lekte i sandgropen i snöstormen här i närheten och lekte lite i vallarna. Jag körde uppför en sandvall och sen skulle jag nerför vallen igen och det är rätt brant att köra nerför. När jag kom ner gick helt plötsligt skotern på 1 burk. Jag fattar inte vad som hänt. bara frirullade nerför backen i låg fart och detta inträffade.. Det finns gnista på båda tändhattarna och båda stiften. Det har jag redan kollat... så vad kan vara felet? har kolven pajjat nu ca 10mil efter nyrenoveringen..?=(
 

robbaxxxx

Aktiv medlem
21 dec 2010
92
0
6
Jag har redan kollat stiften och skiftat på båda stiften och det är uppenbart att om man testar med samma tändkabel och samma tändstift på ena mot svänghjulet så startar inte den burken men burken mot variatorn startar med detta stift och kabel... så stiften och tändkablarna ska inte vara felet så vitt jag vet..
 

Desa

Välkänd medlem
11 dec 2010
516
0
16
Luleå
Får den soppa? stiftet blött?
Håll för tändstifts hålet med fingret och dra känner du om de finns något komp alls kvar
 

robbaxxxx

Aktiv medlem
21 dec 2010
92
0
6
Ja den får soppa. Stiftet är blött. Och när jag känner med fingret på cylindrarna så känner jag ju att det finns kompression. Men det är mycket svårt att bedöma hur bra kompression med bara två fingrar..
 

robbaxxxx

Aktiv medlem
21 dec 2010
92
0
6
Om det hjälper så kan jag tillägga att skotern har haft väldigt ryckig tomgång enda sen efter renoveringen, inte så den går upp och ner i varv utan den lixom dom dom dom dom, går ryckigt på tomgången. Man har även kunnat hört ett slammer från motorn efter renoveringen men som bara kommer runt 3000 varv när man släppt gasen innan den går ner på tomgång.
 

robbaxxxx

Aktiv medlem
21 dec 2010
92
0
6
För att bara 1 kolv var trasig, den andra kolven var ganska ny så jag fann ingen orsak att byta den, men kan det vara svaret? kan jag fått tag i någon piratkolv eller något som orsakade slammer och sedan skar den kolven?
 

Desa

Välkänd medlem
11 dec 2010
516
0
16
Luleå
lyft toppen ser du direkt eller lys in genom grenröret och se om kolven ser okey ut
 

robbaxxxx

Aktiv medlem
21 dec 2010
92
0
6
Jag ska göra det, men jag gruvar mig för att göra det för att jag inte har något garage.. men jag fattar inte hur en kolv kan ha gått av att jag rullade nerför en backe bromsande och sedan bara gasade om när jag kom ner..
 

Henkan81

Välkänd medlem
27 dec 2007
328
1
18
Sandviken
Troligtvis så paja inte skotern påväg ner från backen utan påväg upp. Min gissning är att du har väligt dåligt med komp på en utav cylindrarna. Om du dessutom hört ett slammerljud från motorn redan efter renoveringen så är det troligtvis nått som inte vart riktigt hundra vid ihop monteringen av motorn.
Kan ju även vara så att det fanns andra delar som också va dåliga men inte vart bytta...
 

robbaxxxx

Aktiv medlem
21 dec 2010
92
0
6
Jag kollade nyss kompressionen på båda cylindrarna. Det finns 10 kg/bar i cylindern som den går på och det finns 10.5 kg/bar på den andra cylindern som den inte vill gå igång på. Så min teori är ju att problemet ligger innan cylindern i en ev. förgasare eller någonting med tändningen. Hoppas detta gav er något på fötterna så ni kan komma med några förslag.
 

robbaxxxx

Aktiv medlem
21 dec 2010
92
0
6
Nu har jag efter 4 timmars mekning konstaterat att felet har legat hos tändningen. Den har poffat och smällit och gått på 1 och 2 cylindrar till och från... Det finns bara tändning på 1 tändkabel har jag konstaterat. Provat att spruta kontaktspray, lossa tändkablarna och allt vad som går, provat med 5 stift och alla variationer. Kan felet vara en trasig tändspole? Igår när skotern pajade och började gå på 1 cylinder så kunde man se att det blixtrade blått mellan tändkablarna eftersom ena tändkabeln är lite sliten. Kan detta ha kortslutit tändspolen så det bara finns gnista på 1 kabel???