Akuthjälp knaster!

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Nu har jag monterat dit knastren men lyckades inte få alla knaster med öppningen 100 procentigt neråt som förstått att det ska vara vara.

Är det någon fara som dom sitter nu? Lägger upp bilder

Mag kolven från båda sidor

Pto kolven från båda sidor

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
bara dra runt dom med mejsel..ta i..behövs inte knackas.....
varför man ska ha dom uppåt / neråt är för att dom av sin tyng i JÄÄÄÄVLIGT hög hastighet kan fara ihop och hoppa lös..och då blir de dyrt:)..

oggep

Välkänd medlem
27 feb 2007
126
0
6
Timrå
bara dra runt dom med mejsel..ta i..behövs inte knackas.....
varför man ska ha dom uppåt / neråt är för att dom av sin tyng i JÄÄÄÄVLIGT hög hastighet kan fara ihop och hoppa lös..och då blir de dyrt:)..
Så uppåt eller neråt spelar ingen roll?

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.154
986
113
Stora Blåsjön
Det viktiga är att du inte tar lös dom igen utan ska du flytta dom använd en mejsel och vrid dom i spåret. dock brukar det vara svårt då kanten är vass så de inte ska kunna snurra.
Men går dom inte flytta med mejsel så låt dom sitta.

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Det viktiga är att du inte tar lös dom igen utan ska du flytta dom använd en mejsel och vrid dom i spåret. dock brukar det vara svårt då kanten är vass så de inte ska kunna snurra.
Men går dom inte flytta med mejsel så låt dom sitta.
Tror inte det kommer gå att flytta dom, men vågar jag verkligen låta dom sitta sådär i så fall?

Man blir ju orolig med tanke på att man läst att det är folk som fått haverier tack vare knastret....

Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.154
986
113
Stora Blåsjön
tror de flesta knaster-ras är fel vid monteringen att man trycker ihop dom för mycket så de tappar spänsten.
Men är du osäker så köp nya knaster och plocka ur dom du satt snett. Men jag tycker att detta är inom marginalen.

VändhjuletFTW

Välkänd medlem
20 mar 2008
648
1
16
Malå
tror de flesta knaster-ras är fel vid monteringen att man trycker ihop dom för mycket så de tappar spänsten.
Men är du osäker så köp nya knaster och plocka ur dom du satt snett. Men jag tycker att detta är inom marginalen.
Håller med, tror inte det där ska var nån fara.

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Lyckades med många om att knacka till knastrena så nu sitter alla öppningen neråt.