Allroundmaskin

Stitch

Ny medlem
15 jan 2021
4
0
1
38
Boden
Har aldrig haft skoter tidigare och är fullständig nybörjare.

Är ute efter en maskin som kommer användas till att dra 100-200 kg kälke vid småviltsjakt och fisketurer i skogslandet och på fjället. Ibland 2 på skotern . Sätta ut saltstenar. Dra ut lite ved ur egna skogen samt på sikt även ungarna i pulka.

Har inget behov av fart och lek utan prioriterar framkomlighet och att kunna tuffa runt i skogen och upptäcka eller fixa sysslor. Ledkörning blir främst transport och inget egensyfte.

Har tittat på främst BRP-maskiner som Tundra, Expedition, Skandic, 49 Ranger, Yeti och Commander med antingen 900 eller 600 ACE då jag ända sen barndomen haft svårt för 2-taktsrök. Provkörde en Yamaha Venture från 99 och höll på att avlida.

Vad hade ni rekommenderat och räcker 600 ACE för mina behov eller ska jag satsa på 900 ACE?
 
Last edited:

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Har inget bra svar på vilken du ska ha men ang. Ace 600 vs. 900 så kommer båda ta dig dit du vill. Många skoterklubbar sladdar led med ace 600 med lågväxel så nog orkar den. Fördelen med 900 är att du har mer effekt om det tex är vattnig snöslask på isen, eller någon annan körsituation du behöver lite mer effekt för att fixa.
 
Reactions: Stitch

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Har du bara möjlighet att ta några steg bort från skotern just då du kallstartat den så tycker jag personligen tycker du ska fundera en gång till på en tvåtaktare. En E-tec 600 går inte jämföra med en 22 år gammal Yamaha när det gäller tvåtaktsrök!! Låt däremot bli dom större tvåtaktarna, dom är betydligt törstigare på olja.

Många renskötare kör Ace 600 och den funkar kalas til att smyga omkring med, och den drar vad som helst på hårdspåret med lågväxel. Du kan nog däremot räkna med att du ankrar om du träffar på lite vatten på en sjöis, den är helt enkelt för lite åka med. Ace 900an är bättre där men då är det rejält mycket tyngre istället så då kommer du att få svära inne i riset i stället då den hittat på att tvärkantra in under någon storgran. Ace 900an har dessutom den där jä_la "fly by wire" elgasen som jag, alla jag känner och pratat med hatar. Fyyy F_N vilket skit!! (möjligt nyare Ace 600 också fått den?)

Vore jag du skulle jag föröka hitta en Ranger 49, 600 E-tec, med så låga kammar som möjligt. Den kommer göra allt du kräver av den och ändå vara smidig och bekväm. Vansinnet dom börjat med att sätta 50+mm kammar på den sortens skotrar är bara dumt och gör dom sämre på allt utom just klätterbus som du ju ändå inte skulle hålla på med. Hittar du ingen 49:a så funkar dom andra du räknat upp också bra, "termosframvagnarna" ger en lite smidigare och robustare maskin men den kommer då även att vara lite tippigare.