ang. T-cat oljeplugg

Dyngral

Välkänd medlem
17 sept 2009
570
2
18
Luleå
Hallå på er!

Skulle byta olja i kedjehuset. Tänkte tömma genom att öppna bottenpluggen (bult), råkade dra åt fel håll. Upptäkte mitt fel snabbt men när jag sedan ska dra åt så känns det som bulten inte alls drar åt, typ "gängpaj".

Tycker inte att jag drog åt fel håll speciellt hårt/mycket och det känns därför konstigt om jag på den lilla tiden och med så liten kraft ska ha kunnat dragit sönder gängen, eller kan jag ha gjort det?

Eller är det så att bottenpluggen/bulten inte ska kunna dras åt speciellt hårt? Tycker att det verkar konstigt att man inte ska kunna dra åt, eftersom man vill ju inte riskera att olja ska läcka ut... hur som helst så kan jag i alla fall inte dra åt nu, vad göra???

Tacksam för råd!
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
man får anstränga sig ordentligt för att dra gängpaj där om gängen är fräsh , snurrar bulten så är det gängpaj , alugängen brukar ju sitta fast på bulten .. enklast är väll att gänga till en större plugg
 

Dyngral

Välkänd medlem
17 sept 2009
570
2
18
Luleå
man får anstränga sig ordentligt för att dra gängpaj där om gängen är fräsh , snurrar bulten så är det gängpaj , alugängen brukar ju sitta fast på bulten .. enklast är väll att gänga till en större plugg
Ok, tack för svaret!
Känns då skönt att "veta" att den här gången så är det i alla fall inte jag som är "boven" och dragit gängpaj, för så hårt drog jag inte...

Jaha, får det bli att fixa en gängtapp och ny bult då... gött att ha en Arctic, behöver ju inte känna att man ska bli sysslös :argh:
 

Dyngral

Välkänd medlem
17 sept 2009
570
2
18
Luleå
Visade sig att även förra ägaren haft "problem" med "gängpaj", ska först prova med att rengöra sedan sätta på lite Loctite gänglås på bulten, fungerar inte det så blir det till att gänga om. Så nu bär till återigen ut till garaget :hello: