Arctic cat 900 stannar ej..

mart

Medlem
1 dec 2014
6
0
1
Örebro
Hej!
Har köpt mig en -97 arctic cat mountain cat, 900cc.
Har bara kört den upp på släp, varit startad i garge ett gäng gånger. Idag startade den på första rycket, stått i två månader. Upp på släp, sen gick den inte o stänga av. Varken knappen eller nyckeln.. Vad e felet? Nån sa jordfel..o hur sjutton hittar jag nån form av jordpunkt? Tios, idéer? Blr väl inte va knappen bara, då bör väl nyckeln fungerat att stänga av med ivf..

Tacksam för hjälp/förslag...

//mart
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.646
803
113
Kramfors
Jag har råkat ut för exakt det problemet på en 96a Thundercat 900 och då va det statorn som kortslutit sig ut i jord. Har du tur är det billigare enklare fel men det är stor risk att statorlindningen är väck om den även poffar och har sig?

Men Om din går perfekt i övrigt förutom att den inte går stänga av så är det förmodligen dålig kontak/ärga/vatten i första elkopplingsplit ut från stator. Ryck lös alla plintar och rengör stiften så de garanterat får kontakt. Spruta i någ form av oljespray eller fett i kopplingarna också. På tidiga årg upp till 97" kan man tjuvkoppla genom att bara dra isär en av kontakterna från stator för då går man förbi alla dödare så vi hoppas det är så enkelt som dålig kontakt däri. De är två kontakter & en jordkabel du kan dra isär och rengöra och de sitter bängligt till långt ner bakom dragstarten. Kolla att jordkabeln är fastskruvad i jordpunkt på motorn och att inte kontakten åkt isär alt gått av.

Om den däremot även missar o poffar så rengör du först dessa kontakter o provar igen. Poffar den fortfarande och inte går stänga av måste du mäta statorns ohm värde samt mäta om den tjuvjordar ut i jord. Om lindningen har kontakt med jord är den brunnen och kan bete sig som besk.
 

mart

Medlem
1 dec 2014
6
0
1
Örebro
aha, perfekt, mycket bra svar!
Min går som en "klocka" såvitt jag kan bedömma..och idag stannade den som den skulle. Var ute och körde med lite x4 spray ifrån feltema, och det kan ha gjort sitt, var på alla kontakter jag hittade. Känns som att det var lite okontakt någonstans. Den har ju oxå stått i ett kallgarage härnere i södern, har varit fuktigt där, så troligtvis fukt då kopplat till ditt svar. Tackar så mycket, om det inte funkar så har ajg lite mer att prova nu!

mvh martin