Arctic cat jag 3000 f/c Lång

stimpy01

Medlem
6 jan 2012
26
0
1
limabacka
tjosan, skulle behöva lite hjälp med tändsystem. är totalt nybörjare på skoter, men har mina kunnigheter på motorer men ska försöka få lite åsikter om mitt problem just nu :).

Har just satt i en ny motor i min 3000 från 340cc-500cc suzuki spirit motorer.
får ingen gnista är problemet, tändspole är testad och funkar, cdi????? sensorn????, jag fick ut igår 2.54 volt ur motorn men kunde inte dra runt den särskilt snabbt då den låg på bänk och kunde inte dra allt för snabbt annars så hade den ramlat ner :/.

Nån som tror sig veta vad som är problemet? jag tror det är cdi´n som krashat men har 2 st cdi´er så tycker liksom att nån borde funka? vad är då problemet efter det??????.

hjälp, Sen har nån delar till en spirit 500cc motor? allt med tändningen att göra gärna billigt :eyebrows:
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
skruvat med dessa gammla spirit motorer, böt motor i en jag 400 lång till en 340 jag motor och då vi skulle igång med den så fick vi ingen gnista, men av nån anledning så provade vi att ha nyckeln på läge off och då gick det. hela elsystemet blev tvärs om, alla strömbrytare skulle vara på off för att det skulle fungera och rycker man nödstoppen så går den inte alls att stänga av.


vet även av en polaris supertrac som hade fått i sig en spirit 580 och även där var det tvärs om, knappen skulle vara intrykt för att fungera
 

stimpy01

Medlem
6 jan 2012
26
0
1
limabacka
min nyckelbrytare är urkopplad och sedan ihopkoplat direkt, dödarknapp vet jag inte men ska i alla fall köra en full diagnos på vad som är trasigt och helt, har nämligen fajtats hela dagen med att montera motorn på rätt sätt :/ lite trött så har inte gjort en fulltest ännu, förutom tändspolen som jag kopplade in i min minicross och fick gnista som den skulle.
 

stimpy01

Medlem
6 jan 2012
26
0
1
limabacka
Nu har jag kört lite tester men står helt stilla i huvudet, Det går 5 kablar till cdi´n, 3 st sitter i ett kontakt stycke dom andra 2 (grön och brun), när jag kopplar ihop kontakt stycket och den bruna kabeln så får jag 8.7v till alla lampor på själva skotern men ingen gnista?, har då inte heller kopplat ihop ett kontakt stycke som jag förstår ska ge ström ifrån motorn till skotern utan den är ur kopplad. gjorde då så att jag tog multimetern och höll den mot den svarta kabeln på den kabeln med 4 från motorn sen satte jag plus uppe vid tändingslåset och fick som högst vid dragstart 8.7v, samma sak om jag kopplade plus på lampkontakt osv villket lämnar mig lite förbryllad.

Har då även försökt mäta ström direkt från motorn, ingenting???????????????????????????????????

jag behöver hjälp från nån som kanske kan elsystemet på dessa gamla skit motorer :)
för det som inte riktigt stämmer är då att jag får ström till lampor osv genom cdi men inte genom kabeln som igentligen ska ge ut den strömen till lampor????????