Arctic Cat Panther 550 -00, styr dåligt på led och går varm

Errno

Ny medlem
23 feb 2014
2
0
1
Floda
Hej,


Jag har en Panther 550 -00


Två funderingar har jag....


1. Den styr väldigt dåligt på led och vill gå rakt fram i kurvorna. Även vid jämn gas. Styrstålen är inte nya men ser inte ut att vara "slut". Är det någon som har några tips?


2. Den vill gärna gå varm på hårda leder, efter att den kokade har jag monterat isrivare och fyllt på med glykol och vatten samt luftat den genom att fylla glykol och vatten i en sluttning för att få ut luft.


Finns det något mer att göra ?


Tacksam för tips.


Med vänlig hälsning Jonas
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Okopplad boggi på de där...så om dämpare och/eller fjäder bak i boggin tar slut blir det lätt som du beskriver. Samma sak om man skjutsar eller drar tung pulka. Senare modeller (från -03) fick ett kopplingsblock vid bakre saxen monterat. Detta går att köpa som tillbehör och montera dit själv.
 

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
Har du provat att spänna fjädrarna i bak? Annars är det nog dämparen, som sagt, som är slut i boggien.
Kopplings blocken som satts dit i bak var det första man tog bort, så det är inget att förorda tycker jag i alla fall. Den var grymt skön som led skoter annars den modellen.
Har du Overloads (extra fjädrarna) på den så använd dem vid skjuts, annars blir det inget skidtryck.
De brukar inte gå varma dessa, har du vätska i och ingen luft samt en fungerande termostat så ska det funka. Kör upp i en snödriva över natten, ska va rejäl lutning.