Arctic cat sx 600 -09 vill inte varva

TommyL

Välkänd medlem
10 dec 2007
158
0
6
Sundsvall
Köpte en xc 600 -09 ifjol, kom hem och såg att läckage från skvallerhålet vid vattenpumpen. Rev skotern och har nu, ett år senare plockat ihop den med nya kolvar, repad vattenpump osv.

Startar och går fint, men vill inte varva över 5000rpm som är inslagsvarvet. Någon gång har den varvat över inslagsvarvet och då är det bra klipp i den. Stiften är blöta så borde inte gå magert iaf.
400 huvudmunstycke, 55 lågfart och bränsleskruven 1,5 varv ut, luftskruvarna 1 1/4 varv. Br9eya stift sitter i. Detta är alltså den bestyckningen som satt i skotern när jag köpte den, då gick den bra. Innan jag startade upp skotern efter renoveringen så slängde jag i 430 MJ bara för att vara safe. Satt sedan i 400 igen.
Tankade i 20l ny 98 oktan med 3% Statoil racingway olja. Så det kanske var 15 liter gammal soppa i den sen tidigare med okänd oljeblandning.

Har någon några idéer? Apv motor verkar funka iaf, vajrar löper lätt och allt är rengjort.
Eftersom det är en xc så finns mätaren till den, får fram en skiftnyckel i displayen? Vad betyder den? Om den får felkoder, blinkar det direkt i displayen eller hur gör jag för att läsa dom?
 

TommyL

Välkänd medlem
10 dec 2007
158
0
6
Sundsvall
Yes jag såg det! Men får inte fram något i displayen, bara skiftnyckeln. Vet inte om den indikerar på en felkod?
 

TommyL

Välkänd medlem
10 dec 2007
158
0
6
Sundsvall
Funderar på att slanga ur all bensin och tanka i nytt, eller är det lönlöst? Just nu är det typ 50/50 ny och gammal bensin, det som var i tanken sen innan kan ju vara 2 år gammal, jag har ingen aning.
 

Airoh

Aktiv medlem
8 jul 2010
94
0
6
Sorsele
Känns ju som att den indikera felkod. Jag hade en SX och då blinka det en gul lampa bara. Men jag förstår att du ha säkert försökt klicka runt och försökt få fram nån felkod på displayen. Chansning kan ju vara om det blinkar i samma takt hela tiden?

Ja alltså det där med bensinen ska då inte va nå problem för du ha ju tanka i nytt. Har själv aldrig varit med om att en skoter ha gått dålig på gammal bensin. Bara en båtmotor som hade stått i några år. Men nu ha ju inte din stått så länge.

Men hur låt skotern? Kan de va nå med bromsen? T.ex att man har i parkeringsbromsen ( jag är duktig på sånt) Orka den inte eller hörs den tända konstigt?
 

TommyL

Välkänd medlem
10 dec 2007
158
0
6
Sundsvall
Ingen broms som ligger an! Har provat knappa fram och tillbaka, tror skiftnyckeln lyser med ett fast sken, inga blinkningar.
Känns som det borde vara nåt el-fel, klipper av vid 5000 varje gång. Blir som ett varvstopp, har poffat till nån gång. Går jämt och fint på både tomgång och upp till 5000. Skulle ju vara kanon om jag lyckades få ut nån felkod.
 

Airoh

Aktiv medlem
8 jul 2010
94
0
6
Sorsele
Ja då känns de som att de skulle vara nå elfel! Prova hålla inne knapparna en stund och se vad som händer.
Annars få du ringa din lokala ÅF och fråga hur man få fram felkoden.

Sen om du passera skotern nångång så kan du trycka ihop alla kablar samt dra lite i jordkabeln för att se om den är glapp. El-fel är jag ingen hejare på tyvärr förutom att jag slit hejvilt i alla kablar för att se om dem glappa. :)
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Dessa koder ska va till en 2011 om jag förstått rätt, Men en del menar också att den ska visa ECU koder så ja vet inte om det stämmer. Är det samma till din å skiftnyckel lyser konstant så är det nått fel på tempgivaren å då går den väl ner i safe mode typ. Kolla kablarna dit.

Carburetor Diagnostic Codes/Check Engine Light
Number of flashes Trouble
1 (Check engine light) Open or short circuit in throttle pos sensor
2 (Check engine light) Open or short circuit in water temp sensor
6 (Check engine light) Failure in exhaust valve system
7 (Check engine light) Exhaust temp sensor failure
Steady flash Temp above 176 degrees F
Constant on Temp above 200 degrees F
 

TommyL

Välkänd medlem
10 dec 2007
158
0
6
Sundsvall
Började fundera på det igårkväll faktiskt, sitter ju ingen brytare i gashandtaget vad jag kan se? Eller sitter det i förgasaren? Tps?
 

TommyL

Välkänd medlem
10 dec 2007
158
0
6
Sundsvall
Kass piptemp antar jag då? Någon som vet om symptomen stämmer in? Ska försöka ohm mäta givaren ikväll. Tack för alla tips!