Arctic cat zrt 800 -96 el fel

29 jun 2007
46
0
1
älvkarleby
Hej! har problem med min zrt felet är (tror jag) att generatorn ger för lite ström den ger 11 volt till tänd spolarna och ingen gnista alls, kopplar jag bort den dubbla tändspolen och bara använder den enkla så ger den väldigt svag gnista. Jag pratade med en mekaniker och han sa att statorn (generatorn) är ett standard fel, är de någon som varit med om liknande? Eller om nån vet hur mycket ström tändspolarna ska ha så vore jag väldigt tacksam. (helt nya tändspolar)
 
Last edited:
29 jun 2007
46
0
1
älvkarleby
Förmodligen så är de den ja, lampan i fram glöder ochså bara presis som att den skulle få för lite ström, men de kostade 2500 för att linda om den, så vore bra om nån visste hur mycket den ska ge ut? utifall de är nå annat
 
29 jun 2007
46
0
1
älvkarleby
mätte nu fick 11 volt vid spolarna men de är samma sak om det ska vara 12 så borde ju 11 duga någorlunda för att få lite med gnista än vad de blir? (båda spolarna är helt nya)
 

Mr Racing

Välkänd medlem
5 mar 2011
260
0
16
Har du kollat så det inte är nå fel med stopp krettsen ? .
Nödstopps gummit tricker in brytaren ordentligt. testa med en mejsel o tryck in den ordentligt o be nån annan dra .
Om du inte kollat det redan förstås
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.657
806
113
Kramfors
Kontrollmät statorns vid första delningsplinten (ohm mät). Den får inte tjuvjorda och måste ha rätt ohm värde ,,finns bra filmbeskrivningar på youtube hur du ska mäta. Sök stator zrt 800 eller thundercat 900 och 1000cc det är samma på från 93-98 och de går sönder ofta sönder.

Kolla överallt om du har skada på någ kabel så den +jordar det är vanligaste orsaken till att spolarna går väck. Kolla kablarna till lyset under sadeln så de inte går i jord för då får man rundgång + jord.

Timrå elbyggnad lindar om för under 2000kr tror jag
 

Mr Racing

Välkänd medlem
5 mar 2011
260
0
16
Borde inte vara någon skillnad mellan -96 och -97 som jag hittat .

Ljus spolen 0,21 ohm +/-20% mät mellan Gul-Gul
Tändspolen 479 ohm +/- 20 % mät mellan Grön-Vit

Trigger 25,7 ohm +/- 20 %.

Kan vara fel på dom trotts rätta mätvärden , osäker på spolens funktion ,,,,,, så skicka den till http://www.timra-elbyggnad.se/

Dom kan kolla den riktigt med spänning och fler sätt än ohm mäta den .
 
Last edited: