Jo nu när man hittat hit å kikat runt lite kan man väl likväl slänga upp en liten tråd, finns ju dels mycket info att hitta, och dels många man kanske kan ge ett tips på vägen..
Maskin är ju som sagt i begynnelsen en gammal hederlig f7 efi av 2005års modell, köptes i kanonskick, och har hållt sig väl med åren.
Succesivt har man väl som vanligt pillat på allt man möjligen kan för att få ner värdet på den, allt basic trim som hör dessa modeller till. Bla. tändkil, stora lufttratten, fuelreducers, boysen reeds osv..
Ifjol fick den även genomlida en förlängning från standard 325cm till 365, då med en 44mm matta som kapades ner till rätt bredd, 34,5cm.
Hur som helst, teknisk som man är råkade jag radera en heel del byggbilder på både förlängning och början på turbobygget, så de som finns kvar är när alla delar mer eller mindre är färdig. Så kan de gå när man ska fara å pilla på allt..
Iaf så är konceptet rätt enkelt, ville prova lite turbo även i skotern, å har grunnat å gruffat runt å funderat, innan de tillslut blev att slänga ihop ett kit.
Iförskaffade mig en lagrad snurra som återfinns bland köpeskitten i staterna, och även en oljepump av märket walbro som dom brukar använda när "kit" pumparna verkar säga upp sig. Sen en hederlig tubobox till bränslet från attitude industries som klarar lägga extrasoppa på laddtryck, som säkerligen återfinns även den i nån av köpeskitten.
En gång i tiden sågs den såhär
å efter förlängning, å lite ny kulör varte så
å nya arschlet, lite trevligare bossdyna
förlängningen är ifrån billetx, som jag kom över lite billigt, samt att skenorna är förstärkt med nån utskuren alubit som tydligen ska vara en arctic orginal på nån av crossmaskinerna? I övrigt är den förstärkt lite här å där i vaggorna osv, samt bakre boggiefästet nitat i chassiet fick jag göra ny då den gamla spruckit, då ca 15mm högre än std.
Iaf så vart det ju en utmärkt hybrid, har funkat kanon, på både led och i snön.. bossdynan å framflyttarn till styret gjorde en helt ny skoter av den gamle grå..
som sagt, de är mycke mycke bilder som saknas på diverse smågrejjer, men de kanske inte är nån ens som bryr sig :amuse:
iaf så efter sommarens ståhej så blev arbetsbänken tillslut fylld med lite roliga grejer som skulle i..
På nedersta bilden, kopierade reedstoppen från org korgen (tv) och gjorde en längre modell som reedbladen ligger enda emot vid fullt öppen, ryktades mycke i staterna om blad som gick av då orgstoppen var ca 3mm kortare än själva reedsen, någon turboåkare som haft problem med detta här?
Dom sitter iaf i maskin nu tillsammans med std reeds så man får se hur det ter sig i längden.. maxöppning iaf 13mm även på dom förlängda..
och sist för idag, pleniumet.. nu vart dehär relativt liten, ca 1.1-1.2liter.. helt och hållet pga en enda anledning, å det var platsen.. på baksidan sitter dock en reedkorg från en polaris som han ska få tjyva lite luft ifrån på de låga varven. ser lite litet ut på bilden ser jag dock nu..
hejdar oss där så de inte bli för mycke bilder å tjaffs..
Maskin är ju som sagt i begynnelsen en gammal hederlig f7 efi av 2005års modell, köptes i kanonskick, och har hållt sig väl med åren.
Succesivt har man väl som vanligt pillat på allt man möjligen kan för att få ner värdet på den, allt basic trim som hör dessa modeller till. Bla. tändkil, stora lufttratten, fuelreducers, boysen reeds osv..
Ifjol fick den även genomlida en förlängning från standard 325cm till 365, då med en 44mm matta som kapades ner till rätt bredd, 34,5cm.
Hur som helst, teknisk som man är råkade jag radera en heel del byggbilder på både förlängning och början på turbobygget, så de som finns kvar är när alla delar mer eller mindre är färdig. Så kan de gå när man ska fara å pilla på allt..
Iaf så är konceptet rätt enkelt, ville prova lite turbo även i skotern, å har grunnat å gruffat runt å funderat, innan de tillslut blev att slänga ihop ett kit.
Iförskaffade mig en lagrad snurra som återfinns bland köpeskitten i staterna, och även en oljepump av märket walbro som dom brukar använda när "kit" pumparna verkar säga upp sig. Sen en hederlig tubobox till bränslet från attitude industries som klarar lägga extrasoppa på laddtryck, som säkerligen återfinns även den i nån av köpeskitten.
En gång i tiden sågs den såhär
å efter förlängning, å lite ny kulör varte så
å nya arschlet, lite trevligare bossdyna
förlängningen är ifrån billetx, som jag kom över lite billigt, samt att skenorna är förstärkt med nån utskuren alubit som tydligen ska vara en arctic orginal på nån av crossmaskinerna? I övrigt är den förstärkt lite här å där i vaggorna osv, samt bakre boggiefästet nitat i chassiet fick jag göra ny då den gamla spruckit, då ca 15mm högre än std.
Iaf så vart det ju en utmärkt hybrid, har funkat kanon, på både led och i snön.. bossdynan å framflyttarn till styret gjorde en helt ny skoter av den gamle grå..
som sagt, de är mycke mycke bilder som saknas på diverse smågrejjer, men de kanske inte är nån ens som bryr sig :amuse:
iaf så efter sommarens ståhej så blev arbetsbänken tillslut fylld med lite roliga grejer som skulle i..
På nedersta bilden, kopierade reedstoppen från org korgen (tv) och gjorde en längre modell som reedbladen ligger enda emot vid fullt öppen, ryktades mycke i staterna om blad som gick av då orgstoppen var ca 3mm kortare än själva reedsen, någon turboåkare som haft problem med detta här?
Dom sitter iaf i maskin nu tillsammans med std reeds så man får se hur det ter sig i längden.. maxöppning iaf 13mm även på dom förlängda..
och sist för idag, pleniumet.. nu vart dehär relativt liten, ca 1.1-1.2liter.. helt och hållet pga en enda anledning, å det var platsen.. på baksidan sitter dock en reedkorg från en polaris som han ska få tjyva lite luft ifrån på de låga varven. ser lite litet ut på bilden ser jag dock nu..
hejdar oss där så de inte bli för mycke bilder å tjaffs..