Assault -09 Startar ej!

Larsson400

Välkänd medlem
30 jan 2006
264
0
16
Storvik
Hej, behöver lite hjälp och gärna snabbt då vi är fjällen...

Till problemet, tankade skotern och åkte 1 km, då bröt den och bara blöddra vid gaspådrag. Startade om den och den gick igen. Åkte ett par km till men tyckte den var orkeslös, vände hemåt och när jag skulle in i garaget och skulle lägga i backen så dog den. Omöjligt att dra igång den igen. Tomgången var bara ca 1000 rpm då..

Har haft problem med att motorlampan lyser för hög avgastemp, men enligt ÅF ska det inte vara några problem och den har inte heller gått dåligt förut.

Skruvade ur stiften och det högra såg sämre ut än det vänstra, tog ur VES ventilen och den alldeles rostfärgad innanför gummilocket..
Har gnista på båda stiften.

Någon som har en aning vad det kan vara eller känner igen problemet? Kan det vara en kolv eller liknande?

Highlander

Välkänd medlem
4 jan 2011
252
0
16
Aneby
Var det ny bensin ? och var det bensin? finns dom som tankar fel både etanol och diesel!
Kolla så det kommer bensin i från tanken så det inte är någon rostflaga från dunken tex som satt sig i filtret.
Vad menar du med sämre och exakt hur såg stiften ut ?

Larsson400

Välkänd medlem
30 jan 2006
264
0
16
Storvik
Liten uppd.

Skotern går nu iaf, men vill inte alls gå nå bra på tomgång utan när den är kall får man hålla gas. Sen när den blivit varm håller sig den knappt runt 1000 rpm..

Bensinen är det inget fel på, brorsan tankade före mig och hans XTX går. Tankade där även igår.

Okej, vart sitter voltregulatorn? Är den dyr?

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
Hm, nu blev jag osäker, om den far får du inte liv i den igen. Fladdrar laddstapeln på displayen? regulatorn går på garantin. Men det låter nästan som nå annat knas

Larsson400

Välkänd medlem
30 jan 2006
264
0
16
Storvik
Har nu lämnat in den till Ockelbo Gummiservice, väldigt schyssta som kunde ta emot den med så kort varsel! Fick inte ens igång den för att köra upp på vagnen nu. Får se vad dom hittar för fel!

Larsson400

Välkänd medlem
30 jan 2006
264
0
16
Storvik
Fått fart på skotern???
Nej, den står hos Ockelbo fortfarande.. Har inte hört något på hela veckan, men dom hade mycket att göra sa dom och skulle kolla på min när det fanns luckor. Annars hade jag fått väntat ännu längre..

Larsson400

Välkänd medlem
30 jan 2006
264
0
16
Storvik
Nu är felet konstaterat, den har skurit totalt på ena cylindern.. :( Så blir ny cylindern, kolvar etc..

Polaris skulle stå för materialet till en början, men efter samtal med den ÅF jag köpte den av så lutar det åt att Polaris ska stå för alltihop.

Får se hur det slutar men jag är nöjd med den hjälp jag fått hittills av Polaris ÅF.