Assault eller Pro RMK

njaka

Medlem
14 jan 2012
38
0
1
umeå
Hej!

Jag funderar på att köpa en ny skoter till nästa år och det står mellan enAssault och en Pro Rmk årsmodell 11 eller 12. Jag kör cirka 90% friåkningmestadels puder men även en del hopp. Hur är framkomligheten med Assaultenjämfört med Pro Rmkn?

Ni som har erfarenhet av skotrarna får gärna komma med tips och förslag påvilken modell som ni tror skulle passa bäst.

Tacksam för svar.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Generellt beror det mer på föraren mellan en Rmk och en Assault när det gäller framkomligheten-jag trodde att det skulle vara större skillnad än det är.
Jämförelsevis så går Rmk:n mer uppe på snön, det gör den-men om man är bra på att "se sin linje", och sedan klarar att hålla den så kommer man förbaskat långt med Ass:en. Rmk:n är lite mer förlåtande, du kan missa en tänkt linje-du har helt enkelt lite fler valmöjligheter när det kommer till spårval.

Men igen, det är tal om gradskillnader. Jag provade en kort tur på en -11 Summit i vintras, och i min värld är Assulten tio gånger mer förlåtande och lättkörd än den...mitt tips är att titta efter både Pro Rmk och Assault och köpa det exemplar som är finast i förhållande till vad du kan betala! :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Tycker nackdelen med assaulten är den breda framvagnen, mattan är både bra och dålig beroende på före.
Det bästa är väll egentligen en assault med pro framvagn. Eller en pro med assault dämpare eller bättre.
Kör du inte led så anser jag att pro mattan vinner i de flesta fall.

Men håll ögonen öppna efter båda är väll mitt tips också.
 

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
Hur är framkomligheten med Assaultenjämfört med Pro Rmkn?
Har kört PRO RMK i två säsonger och tycker att skillnaden mellan Assaulten och PRO RMK kanske är mindre än vad det låter på forumen. Assaulten går djupare i snön men, jag tycker inte de sitter fast mer i snön ändå. Låter kanske märkligt men det är min erfarenhet. Finns det minsta lilla botten så river assaulten nåt otroligt bra. Går inte att köra fast. Tycker själv att assaulten nog är lite bättre om du inte endast kör lössnö. Kör du endast lössnö så verkar nog PRO RMK vara det bästa alternativet. Men om man tittar på vad Sverige kan erbjuda i förhållanden så kanske Assaulten är lite bättre ändå? Mattan är dock lite tungdriven och drar lite extra soppa. Men Assaulten har inga kammar borta efter säsongen. Själv kommer jag att byta till nästa säsong. Mycket talar för nya PRO RMK ändå. Finns egentligen ingen konkurrent till den just idag.

Hade jag varit spekulant på en beg. 11 eller 12 så hade jag kunnat välja en assault istället för en PRO. Helt klart. Dock inget annat än en RMK.
 
Last edited:

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Kör en Assault med Pro matta, märker ingen större skillnad mot mina Pro vänner men som Tobbe sa, lite svårare att hålla en tänkt linje med Assaulten än Pro:n. Krävs Lite mer kraft att bryta omkull Assaulten men fortfarande lätt i förhållande till konkurrenterna!
Dämparna i Assaulten är i mitt tycke nog så hårda, främst i framvagnen. Man får kanske sätta in en bättre dämpare i boggin om man åker Pro, inga dramatiska pengar om du importerar en.
 

njaka

Medlem
14 jan 2012
38
0
1
umeå
Tack för svaren, jag känner nu att jag har fått en bättre bild av vilken skoter som passar mig bäst. Jag tror att det lutar åt en Assault men Pro Rmk framvagn. Är det någon som har kolla på vad en framvagn kostar? Hur stor är bränsleskillnaden mellan en Assault och en Pro? Kom även gärna med mer tips och förslag eftersom jag fortfarande inte helt har bestämt mig.

Mvh
 

Fred 81

Välkänd medlem
19 dec 2010
124
0
6
tror du måste korta av framdämparna om du sätter framvagn från en pro på assaulten
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Om du tänkt köpa Pro A-armar samt ev en Pro matta så det blir billigare att ta en Pro och köpa bättre dämpare till boggin, kostar ca 1000 dollar.

Men oavsett vilken blir du nöjd!
 

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
Jag tror att det lutar åt en Assault men Pro Rmk framvagn.
Ok, skall man byta framvagnen så skulle jag gå på en från zbros direkt, istället för polaris original. Är mycket starkare och ger framför allt bättre markfrigång. Kolla här.

http://www.zbrozracing.com/40-a-arm-kit.

Skall man byta matta så finns det andra än PRO mattan som kanske är intressanta? Vet inte just nu vilka som är bäst. Kanske PEAK 2.5?

Jag menar att går man på en beggad maskin med lite trist matta och lite märken på a-armen så prutar man lätt kostnaden för framvagnen och nymattan.
Hur stor är bränsleskillnaden mellan en Assault och en Pro?
oj, svårt. Jag skulle säga att Assaultmattan tar kanske en liter extra på en mil. Ibland mindre, ibland mer. Nu tokgissar jag bara.
 
Last edited: