Avdragare SKS 650?

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Hallå.

Första inlägget på denna forumdeldå.

Håller på ska ta loss primär variatorn på en SKS 650 -89.

Har 5 olika avdragare (rotax, arctic, comet, yamaha, polaris). Men ingen passar att gänga dit?

Någon som hrn ågon idé om vilken avdragare jag behöver?

Den som kommer närmast är yamaha avdragaren som iallafall tar gäng, men den är så kort så bultskallen styper i variatorn efter bara 3-4 varv. Så den funkar inte.

Som jag förstått så är det 18*1,5 på yamaha (?) men hittar ingen längvre avdragare, med samma gänga.

Tips?

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Yamaha avdragaren har gängorna på fel ställe för att det ska gå göra det hållbart och bra.

Dessutom köper jag heldre en till än att förstöra den till Yamaha då den passar alla 2t Yamaha utom et340

Jeens_

Välkänd medlem
4 nov 2007
1.136
2
38
Luleå
Går ju att kapa bort det man svetsar dit men förstår dig! Då har jag tyvärr ingen lösning :)

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Yamaha har väl alltid haft metrisk gäng, och Polaris UNF? Eller är jag ute på cykeln?

paef

Medlem
16 aug 2005
16
0
1
3/4 UNF.

Men ta och kör på "vattenmetoden" istället. Tog lös min primär igår med den, inga problem alls.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Bcool: tyckte jag med.

Paef: hade gjord det om jag haft en bult med rätt gänga. Yamha avdragaren tar för lite gäng för att det ska funka.

Ingen som har en länk till någon sida som visar storlek/utseende på avdragaren jag behöver?

paef

Medlem
16 aug 2005
16
0
1
Jag hade då sökt upp en bult med rätt gäng. Tror inte du lyckas svetsa ihop en avdragre, och gör du det så lär gängorna fara om du ändå inte har rätt gäng.

Bör ju finnas bultar att handla hos polaris-återförsäljare. Jag hittade min på lokala järnhandeln. Men har inte dem hade jag letat upp nån mekaniker som skruvar i gammla amerikanare och dyligt, där bör det finnas. Åk dit och be om 3/4 UNF, bör väl vara likadan variator din maskin som min.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.169
1.005
113
Stora Blåsjön
Den som skiljer nyare polaris avdragare och den gamla är storleken på tappen som går mot vevaxeln. Så enklast är att kapa tappen och köra med vattenmetoden istället. Jag har kört med min avdragare på nyare och gamla 650is. men då kör jag med vattenmetoden.