Avdragare till mxz 500 -98

marcus lindström

Välkänd medlem
5 mar 2007
122
0
6
Skellefteå
Behöver få loss primärvariatorn till min mxz -98 men saknar avdragare. Har försökt låna samt hyra av någon firma i stan men ingen lånar ut. Blir att försöka fixa en egen istället.

Är det någon som vet bultstorlek samt gäng på avdragaren? Tror de va M14 och fingäng på den som går in i motorn och på season trodde dom att de va grövre gäng på avdragaren. Någon som vet?
 

marcus lindström

Välkänd medlem
5 mar 2007
122
0
6
Skellefteå
Det är alltså det. Jag och kompisen som hjälper mig började faktiskt fundera på det idag om det kanske var samma. Ska prova det om ingen annan skriver att det är något annat som är rätt.
 

KimAlexander

Välkänd medlem
14 jan 2005
894
0
16
Gällivare
Nå det är då inte alls samma som variatorbulten, den som ska vara är ca är bra mkt större, gängan till avdragaren sitter i variatorn och trycker då på konan som sitter i änden på vevaxeln för att få lös den. variator bulten gängas in i konan så variatornb hålls fasst. Beställ en avdragare istället, bra kvalite m.m rinab.nu kan nog ha den.
 

marcus lindström

Välkänd medlem
5 mar 2007
122
0
6
Skellefteå
Jo jag förstår va du menar med att den ska vara större. Har provat göra en som var större men de passade inte. Därför som jag blev fundersam på att de kanske var samma men att man bara drar in variatorbulten förbi gängorna man använder avdragaren till. Minns inte riktigt hur många varv vi drog ur den å skotern står en bit bort så jag kan inte bara gå ut å tvärkolla.
 

Skogshuggarn

Välkänd medlem
24 sept 2006
188
0
6
Sandviken
På en 97as mxz 670 så är det då samma gänga på avdragaren som på variatorbulten. När du har lossat bulten från vevaxeln så måste den även skruvas igenom gängan för avdragaren. Skulle tro att det är samma variator på din men är ej säker. PÅ den var det m14 gänga är inte säker på vilken stigning den hade, men prova med en hjulbult från bilen. Dom är det 1,50 på. Passar inte den så är det 1,25.

Alexander du har aldrig tagit av en TRA variator va?
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
På en 97as mxz 670 så är det då samma gänga på avdragaren som på variatorbulten. När du har lossat bulten från vevaxeln så måste den även skruvas igenom gängan för avdragaren. Skulle tro att det är samma variator på din men är ej säker. PÅ den var det m14 gänga är inte säker på vilken stigning den hade, men prova med en hjulbult från bilen. Dom är det 1,50 på. Passar inte den så är det 1,25.

Alexander du har aldrig tagit av en TRA variator va?
Isåfall duger ju bulten som "plugg" för en fett eller vattenavdragare. Linda lite gängtejp en bit upp på bulten så det blir tätt, fyll variatorhålet med fett å dra in...alt. fyll med vatten, dra in å låt isens sprängverkan göra jobbet. Finns många trådar i ämnet, sök om du vill veta mer!
 

Skogshuggarn

Välkänd medlem
24 sept 2006
188
0
6
Sandviken
Passar inte hjulbulten så har ett tändstift m14 x1.25. Så det borde gå å använda ett sånt eller modifera för att få bort den.
 

marcus lindström

Välkänd medlem
5 mar 2007
122
0
6
Skellefteå
Tack för alla svar. Problemet löste sig genom att en kompis tillverkade en avdragare. Och ifall någon vill veta så stämmer det bra att det är samma gängor som variatorbulten.