Avgasbandage elle coating ?

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Har fått möjlighet att köpa en ny SLP pipa till min 600rr utan coating. Tror ni den funkar sämre än den coatade ? Samt avleder för mycket värme så plasten smälter ? Vad tror ni om att linda den isåfall ? Finns det någon som kör just med en sån eller ?

Alla sort svar som berör detta ämne uppskattas !

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Hm okey jag vet inte riktigt hur polaris originalpipa ser ut.. men jag köpte en pipa till min REV och då passade originalskölden på pipan iaf! Men har du värmesköld på originalet så bör du ha avgasbandage på nya pipan!

På slutburken behöver du nog inte nån sköld då min vän körde utan det säkert 500 mil utan att nått smälte =)

/F

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Den är vel inte så jätte olik SLP tror jag. Ja det var nästan som jag tänkte då.. Okej sist men inte minst, finns det någon som kör med denna obehandlade pipan ? Ger dom någon effekt gentemot original ? Hörde även att man skall doppa bandaget - citronsyra på påse blandat med 1L vatten, så rostar det inte lika jvligt undertill ?

Wikstrom

Välkänd medlem
24 aug 2010
452
2
16
Boden
blöt du bandaget lättare att linda tight då men de här med citronsyra ger ingen sexuell upphetsande skillnad..

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.494
396
83
Malå/Adak
Lindat isolerar 1000ggr bättre än coatingen, och det är enklare att linda en obehandlad pipa än den aluminiserade SLP-pipan, jag vet för jag har provat.....

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Kanske det blir en upphetsande arom första turen :) Misstänker det blir den utan coating då, och en resa till biltema efter bandage. Tackar för alla svar !

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
Köp för guds skull inte biltemas avgasbandage ! ! Sämre skit går inte få tag i. Köpte 3 rullar för 900kr och lindade mina slp pipor "triple pipes" Början av Okt -09. De går sönder, spricker och går av över allt. Höll inte en hel vinter ens. Inte värt. Köp riktigt avgasbandage istället.

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.494
396
83
Malå/Adak
Köpte bandage på Motornord, 500 för två rullar tycks jag minnas det kostade....... men det är 3 år sen.

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Ajjdå det där lät ju inte så bra. Mhm hittade de iallfall en åf i finland som säljer thermotech, 35€ för 15m 1" bred grafitgrå bandage .