Avgastempgivare

macke117

Aktiv medlem
12 sept 2009
84
2
6
Östersund
Vad har avgastempgivaren för funktion på min Ultra -96?

Min skoter krånglar hela tiden, den går på tre cylindrar allt ifrån 5 min till nån timme innan den börjar gå på två cylindrar. Har bytt stift, tändspolar, cdi-box, kollat bestyckning.
Tändstiften har perfekt färg och ändå så vill den inte gå riktigt.

Den går hur bra som helst tills den helt plötsligt börjar gå på två cylindrar.

Vet inte vad jag ska göra längre:-(

För att pröva något så drog jag ur kontakterna till avgastempgivaren som finns strax under tändningsnyckeln. Då stannar motorn, det kanske ska vara så vad vet jag:)

Upptäckte även att det sitter en liten box strax nedanför tändningslåset, det är dit som sladdarna från avgastempgivaren går. Det ser ut som att det lyser i boxen, eller att det är någon tråd som glöder därinne. Ska det va så?

Tacksam för tips och idéer!
 

Volvolarsa

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.546
1
16
Arvidsjaur Sverige
är det en avgastempgivaren ?... boxen under tändningslåset brukar vara nån sorts likriktare eller nått sånt skit... kan ha missförstått dock men du har ju förgasare då har väll inte avgastempgivaren nån funktion ?
 

macke117

Aktiv medlem
12 sept 2009
84
2
6
Östersund
Vet inte om det är en avgastempgivare, men jag antog det. Verkar iaf ha något med tändningen att göra eftersom att skotern stannar då man drar ur sladdarna från den.
 

macke117

Aktiv medlem
12 sept 2009
84
2
6
Östersund
Ja, det vore intressant att veta vad den har för uppgift. Vore ju kul att ha en skoter som gick på alla cylindrar hela påsken:)
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.494
397
83
Malå/Adak
Försök få tag på SLPs monteringsanvisning till deras trippelrör, (SLP har haft den på hemsidan, prova googla), där står det hur man ska göra för att bygla kontakten till avgastempgivaren när man plockar bort den. Om inte annat så får du i alla fall veta om det är den som är boven i dramat.

Länk: se punkt 1
http://www.slp.cc/instsheets/09-680.pdf
 
Last edited:

Patrik E

Välkänd medlem
12 feb 2008
380
1
16
Det som lyser är voltregulatorn.
Avgastempgivaren är för att skydda motorn om det går för hett i slutburken.
Det är troligen statorplattan som är kass, jag har en om du behöver.
 

macke117

Aktiv medlem
12 sept 2009
84
2
6
Östersund
Ok, tack för svaret!
Har provkört under dagen och det är cylindern närmast variatorn som den slutar gå på. Väntar man en stund så går motorn på alla burkar igen.
Bytte även Hallgivare och det blev ingen förändring.

Har en motor liggande så jag har en statorplatta:) Känns mindre kul att ta av svänghjulet.........
Är det vanligt att statorplattan blir dålig?
Känns som att jag snart har prövat att byta allt man kan byta.

Kan dålig kompression vara en orsak till att motorn lägger av på en cylinder efter att motorn blivit riktigt varm?
 

macke117

Aktiv medlem
12 sept 2009
84
2
6
Östersund
Jag tycker oxå att det borde vara så, jäkligt skumt att motorn går helt perfekt tills den blivit riktigt varm. Ska göra kompressionstest för att se vad det visar. Har prövat att byta nästan allt och fortfarande inte hittat vad som är fel. Har slut på egna idéer om vad som är fel.........
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.494
397
83
Malå/Adak
När min Ultra hade kassa kolvar startade den alltid bra när den var kall men var ett helvete att få igång när den var ljummen/varm. Släckte en cylinder gjorde den däremot aldrig