Avgasutsläpp på fyrtaktare?

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Inget vidare du... Man bör ha extra ledningar för att leda bort avgaserna, i alla fall på yamaha där skiten sprutar rakt i ansiktet
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Avgaserna är inte trevliga, oavsett om de kommer ut där framme eller där bak så fixar fartvinden så de kommer på dem i pulkan. Det jobbigaste är ljudet. Hela pulkan vibrerar som en jättebaslåda, blir någon skum resonans.

Jag har mekat dit rör under Nilan och en böjbar slang upp till skotern. Sedan 2+2 krökar och en 2-1 rör från en Volvo 140 och voila, både avgaser och baskagge är borta. :)
 
D

Deleted member 9532

Med rör under pulkan är en klassiker, borde väl finns att köpa original, eller har jag fel?
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Vet att 2-taktarna tappar något fasligt med effekt på S.K. BK-system.. (dom som går under pulkan)

Men hur är det med 4-takt då de inte ska vara lika känsliga för moståndet i pipan, om jag nu fattat det hela rätt?
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Märker inte så mycket av någon effektförlust, kanske att någon HK försvinner. Största boven i dramat är pulkans friktion mot snön.

BK-systemet ratade jag pga att det såg ut som ett T, dvs varje utblås gick mot varandra vilket antagligen skapar lite konstiga motpulser.

Gillar Y-modellen bättre, samt att det var bra mycket billigare, tror prylarna kostade sammanlagt 400:- jämfört med 2500-3000:- för BK-system.
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Vi har bk system på vår 59a, funkar klockrent. Verkar då inte vara spec slö, drog nilapulkan och bogserade min skoter samtidigt från stugan i helgas.. Så var det vatten på sjön..
 

Aragorn

Välkänd medlem
29 dec 2009
113
0
16
Piteå
Avgaserna är inte trevliga, oavsett om de kommer ut där framme eller där bak så fixar fartvinden så de kommer på dem i pulkan. Det jobbigaste är ljudet. Hela pulkan vibrerar som en jättebaslåda, blir någon skum resonans.

Jag har mekat dit rör under Nilan och en böjbar slang upp till skotern. Sedan 2+2 krökar och en 2-1 rör från en Volvo 140 och voila, både avgaser och baskagge är borta. :)
Hur har du löst kopplingen mot utblåsen?? Vilka slangar har du använt?? Dimensioner?? Har du några bilder att lägga upp? Har själv införskaffat en 05:as Rage och är väldigt nyfiken på hur du löst avgasfrågan vid pulkdragning. Själva röret under pulkan är ju inget problem men det där framme!
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Skall fixa bild lite senare.
Jag använde 4 st avgaskrökar från en Cheva Nova, rören var 42mm invändigt och det var 80 graders böjar (ungefär).
Svetsade ihop böjarna så det blev något som liknar 2 st "S".
Tog sedan avgasröret från en Amazon / Volvo 142, kapade en stump där det går 2-1 och svetsade "S"-en på 2-delen. Svetsade en stödpinne ner till lyftbågen i 2-1-stumpen.
Sedan köpte jag böjlig avgasslang i metall, tål mycket värme och är ca 60mm invändigt, precis vad 1-delen i 2-1 röret är. Bara på med avgasklammer.

Sedan använder jag gummistroppar med metallkrokar och öglor svetsade i Nova-krökarna.

Lite mystisk förklaring, några bilder förenklar det nog. Kan nog dröja någon vecka, då jag måste kroka fast kälken för att få bra bilder.

Du bör kolla Rage'ns utermått på avgasrören och sedan åka till plåtfirma och skaffa krökar med samma innermått. Sedan smider du lite på rören som skall tryckas på skotern så utvidgar de sig något.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Bromstest på en Venture 700-01, "gör din 700 till en 600":

http://www.m-performance.com/Grafik/Dynobilder/yamaha/venture700 bk/venture--01-bk.jpg

Min enkla gissning är att det är 90-gradersböjen vid utblåset från slutburken som är den stora boven.

Jag byggde ett eget system på förra skotern. Var nöjd i en vecka, tills jag satte det i en sten. Det är svårt att bygga "90-gradersböjen" tillräckligt tajt för att få bra markfrigång, särskilt på äldre (=låga) maskiner.
 

Aragorn

Välkänd medlem
29 dec 2009
113
0
16
Piteå
Hur är det gjort vid draget? Är det en hållare som är svetsad vid draget för röret eller?:hmmmm: Hur sitter röret fast där? Ligger det bara där eller har du någon klammer?? Tacksam för svar!:)
 

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
på skotern är det svetsat dit en liten hållare med ett hål i,
i avgasröret är det svetsat en pinne som ska passa i det hålet och sen så är det en liten spännare på vardera sida som håller ner röret.
ska ta ett bättre foto och lägga in det.