Bästa dämparna till Re 600 -07a?

Vilken dämpare?

  • Fox Float

    Röster: 5 27,8%
  • Engans

    Röster: 4 22,2%
  • Annan dämpare

    Röster: 9 50,0%

  • Totalt antal som röstat
    18

dirtspirit2

Välkänd medlem
30 jul 2008
120
0
6
Gunnarvattnet
Nästa år kommer jag köra både skotercross och backe med maskinen! Men kommer sikta in mig allra mest på backe! :)
Och då undrar jag vilka dämpare som man får ut bäst utav när de gäller på en Lynx Re 600 -07a? :hmmmm2:
Har funderat antingen på Engans eller Fox Float? Men vet inte vad jag får ut mest av?
Kom gärna med andra förslag!
Väger ca72kg med all utrustning på!
 

Luvisen

Välkänd medlem
5 sept 2005
334
0
16
Överkalix
Öhlins är väll betraktat som det bästa men hört att det är svårt att få tag i reservdelar så många börjar köra med WP istället. men hade satsat på öhlinare om jag skulle byta. Men om du bara ska prova på köra backe så behöver du inte byta, REn har bra dämpare från fabriken.
 

dirtspirit2

Välkänd medlem
30 jul 2008
120
0
6
Gunnarvattnet
Joo dom är ju bra men även jag har fått höra utav andra som har öhlinare att dom har haft problem att få tag i reservdelar till dom!
Jag kommer att köra en hel säsong inriktad på backe men kommer även att tävla i skotercross.
Så det är full satsning som gäller för mig och vill då ha de bästa till skotern. Vill inte att dämparna ska svika mig när det gäller!
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Ok, men har du egna erfarenheter utav dom? Anledning varför dom är de du nu säger?
Jag har provat både AC snopro 600 sx och S-D rs 600 med original dämpare och Öhlins och båda maskinerna blev som en annan maskin, åt det bättre hållet. Skotern känns lättare att hantera pga att den blir mycket mer följsam. Jag har också haft en SXR med Öhlins och även på den en jävla skillnad mot original.

Som tidigare nämnts så duger dina original dämpare men ska du byta dämpare så är det Öhlins som gäller. Jag skulle själv inte lägga pengar på något annat är Öhlins dämpare om jag skulle byta i min skoter och vad det än är för skoter. Reservdelar borde man ju kunna köpa direkt från Öhlins? OM det behövs.
 

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
Tävlingsförarna på crossbanan som kör med asa påstår att asa är bättre än öhlins och att asa håller bättre, sen är det betydligt längre service intervaller.
Jag har inga egna erfarenheter ang asa.
Han har kört med asa ganska länge, http://www.erikssonracing.se/
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Nu tävlade jag inte med min RE. Men på min var originaldämparna omshimsade enligt racing-tipsen som kom ut från Lynx och den var riktigt grym enligt mig. Bottnade aldrig vid större hopp och var ändå någorlunda följsam vid långsammare rörelser.
Enligt mig så fungerade den bättre för mig än vad den Lynx RS 2008 och SnoPro 2009 gjorde som jag har nu.
Jag har aldrig sett några floats på en Lynx RE och jag vet inte riktigt vilka som ligger närmast i längd. Många har ju kört med Öhlins på Lynx RE så man borde kunna hitta några sådana till rätt kurs.
 

dirtspirit2

Välkänd medlem
30 jul 2008
120
0
6
Gunnarvattnet
Gulingen, Tack för svar! Låter verkligen intressant att testa att bara schimsa om dämparna men undrar nästan ifall inte mina är redan det. Är ju trots allt en gammal Pro Open maskin.
Jaa har försökt hitta Öhlinare ute på blocket men de finns inte så många tyvärr. Vet inte riktigt hur jag längre ska göra.
Nästan så att man borde ta ett par utav varje och få testa för att få reda på hur man ska göra. :)
Tack för svar! Håll andan uppe! :)
 

Vikström

Välkänd medlem
7 jun 2010
268
0
16
Umeå
hej. va och tittade på en re innan jag köpte min xr-s och den ren hade bara omschimsade dämpare och en kille från trakten körde ett par tävlingar med den så innan han sålde den, och som ja förstod som gick den sjukt bra med schimsningen och han tyckte inte de va värt att slänga ut 15-20 tusen på nå värre.
 
R

RevMan

Nu har jag inte varit på så många tävlingar men jag tycker det verkar som att de flesta lynxåkare kör med WP.
Verkar vara sjukt fina dämpare.
Handlar väl om pengar också.
Det är absolut inte dåliga dämpare som sitter på din maskin orginal, går en dämpare sönder så är den garanterat billigast att ersätta.
 

Lazerblue

Välkänd medlem
18 jan 2010
264
0
16
Stockholm
www.polaris-rush.com
Flera av er ger beröm åt Öhlins

Jag kan säga att jag kört med Öhlins i 15 år och ny skoter varje år

De som haft exakt likadan skoter som mina under 15 år och efter att de provkört mina skotrar några mil har sagt att det är två olika skotrar!!