Bästa ledskotern för två?

Bästa komfort och köregenskaper på kurvig Led med frugan där bak(Max 2 val, kom ej på fler modeller)

  • Expedition SE Gen 4

  • Expedition LE Gen 4 (billigare än SE och därmed bättre val)

  • Commander Grand Touring Radien-x

  • Ranger 69 Snowcruser Radien-X

  • Renegade Adrinaline Gen 4

  • Polaris Indy Adventure Matryx

  • Polaris Titan axys

  • Polaris Titan Adventure axys

  • Ski-doo Grand Touring Sport gen 4

  • Yamaha Sidewinder 2020


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

Beachboy72

Medlem
2 feb 2017
9
2
3
Jag har nog en budget upp till 150 000:-

Tankarna går att en t.ex Expedition SE med luftfjädring och racket där back som klarar 57kg så kan jag, frugan OCH hunden (35kg Belgisk vallhund i låda) sks rymmas på samma skoter, Lynx nyare bredbandare med samma platta klarar visst samma vikt? (fast de inte annonserar om det?)

Eller kanske Renegade Adrenaline? går säkert bygga på bogseringsbågen som är monterad iom tunneln inte håller? man kan ju trycka ner längst bak på skotern med full vikt när man ska spänna på släp så lär ju hålla en 35kg hund i låda? Är antaglien mer lättstyrd, eller är det Grand Touring som gäller? Lynx eller Skidoo?

Samt Expedition LE kanske fungerar lika bra? men har inte hört hur bra Easyride boggin är i förhållande mot ski-doos r-motion eller ACS luftfjädring?
 
Last edited:

Beachboy72

Medlem
2 feb 2017
9
2
3
någon som kört 2st olika och kan säga någon som är bättre än den andra? :)
Verkar bli en Renegade Adrenaline då enligt röstningen, den är bäst?
 
Last edited:

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Har dålig koll på denna typ av skotrar, men min spontana tanke är att blir inte en 69a obekväm att toura på när man behöver sitta så pass bredbent?
Kanske jag som har orörliga höfter iofs...
Tänker den som en ren arbetshäst jag, men bara torrbrutit dom aldrig kört en så kanske inte ska säga allt för mycket. :)

Jag tänker kanske att ska du varier mellan att köra själv och att köra med Fru +Hund bakpå skotern är nog som du är inne på luftfjädring ett måste. Blir en rätt rejäl intervall fjädern ska funka mellan annars. Om inte frun är väldans lätt. :)
 
Reactions: Beachboy72

Beachboy72

Medlem
2 feb 2017
9
2
3
Bra input! Expedition är nog "smidigast" av de som har 50cm matta antar jag? fått för mig att commander är mer arbetshäst??
Blir nog att bygga hundlåda på min switchback 650 -21 så får frugan köra den.
Frågan är vad jag ska skjutsa dottern på (vill egentligen inte köra fast heller), men börjar fundera mer på Renegade?
 
Reactions: mattgojohn

Beachboy72

Medlem
2 feb 2017
9
2
3
Det blev en Expedition SE gen 4. Den verkar gå bra överallt, men har inte provat med skjuts än, fick utbytt till värmesits på passagerare så den kommer sen. Höga kammar också så den går bra i snön nu iaf men bra före. Men måste nog på något sätt ha en Vinsch.
 
Reactions: mattgojohn

Bohnsack90

Medlem
14 apr 2021
23
14
3
33
Sverige
Kul och grattis till köpet av skoter 🙂.
Är inte alltid du har något att förankra vinchen.
Jag köpte mig en Sorselelyft o en ryck/bogserlina på ca 12meter och med dom 2 verktygen så kommer du jäkligt långt.
Vill minnas du behöver den större förstärkta frontbågen för vinchen och den kostar sin slant också.
 
Reactions: Beachboy72

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Har också en expedition se. Det finns ett alternativ till fast vinch och det är flyttbar vinch som kan användas i nödfall. Jag köpte en bronco som passar perfekt i lådan under dubbeldynan.
 
Reactions: Beachboy72

Beachboy72

Medlem
2 feb 2017
9
2
3
Kul och grattis till köpet av skoter 🙂.
Är inte alltid du har något att förankra vinchen.
Jag köpte mig en Sorselelyft o en ryck/bogserlina på ca 12meter och med dom 2 verktygen så kommer du jäkligt långt.
Vill minnas du behöver den större förstärkta frontbågen för vinchen och den kostar sin slant också.
Har funderat på sorselelyften också, men den verkar i förhållande rätt dyr och är man i ett dike eller kört fast uppför så blir det svårt tänker jag. Jag hade tur att den begagnade jag köpte hade förstärkt kofångare fram och kraftigare bak också.
Spännband/bogserlina är bra om man har en kompis med sig, är man själv blir det. svårare
 

Beachboy72

Medlem
2 feb 2017
9
2
3
Har också en expedition se. Det finns ett alternativ till fast vinch och det är flyttbar vinch som kan användas i nödfall. Jag köpte en bronco som passar perfekt i lådan under dubbeldynan.
Jag letade VÄLDIGT mycket och blev lite snål, köpte en handvinch för 499:- med vev och vajer (så man kan ev använda kastblock) den är 2 växlad 1:4 och 1:8 och ryms under sätet och klarar 1100kg. det är en 19mm hylsa till bulten, köpte några brickor och tänkte att det går kanske "skruva in bulten" med min skruvdragare (skruva in blev = vinsh in) samt 3st bandslingar, tänkte 2st i skotern och ett runt ett träd eller liknande (om man har det)
som tur var rymdes spännbandskrogarna på ett spännband i hålen på vinchen där ev bultar ska sitta, så kan nog fungera.

är ändå intresserad av Vinch, tror jag har sett den, den har 2st spännband som fästas i skotern va? vad heter modellen exakt? fungerar den bra?
Sett någon annan på YT som använder vinsch med NOCO startbooster, så det kan ju vara ett "enkelt sätt" kanske också?
Hur använder du din? någon bra portablel lösning?
Samt om man inte har något träd? finns isankare har jag sett, annars kankse man kan gå och kapa ett träd och gräva ner (tänker extrema förhållanden att man kört i krondike på öppet fält :) )
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Skickade privat meddelande. Men vinchen används i nödfall om man är ensammen och har lyckats sätta fast skotern, har ett kastblock till också. Kopplar den antingen till dragkroken eller använder de medföljande draglinorna/banden.