Bästa mattan till en Rev 600 HO?

NezQ

Välkänd medlem
25 sept 2009
518
0
16
Sundsvall
Tja funderar på att köpa en ny matta till min Rev 600,det sitter en 32mm matta på nu som satt då jag köpte den!
Har frågat runt litegrann & vissa säger att en 44 matta blir för tungdriven på en 600 men att det hade vart ok om man hade haft en 800,& att den ultimata mattan skulle va en 38mm till min,stämmer de eller har dom fel?

Har kollat lite på några sidor & det är inte mycket pengar det skiljer sig från 38 till 44mm matta!
Snälla hjälp mig med denna fråga!

// Tomas

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Jag skulle ha satsat på en 44a, klart du kanske tappar någon kilometer i toppfart.. men det är försumbart i min mening.

NezQ

Välkänd medlem
25 sept 2009
518
0
16
Sundsvall
Jag skulle ha satsat på en 44a, klart du kanske tappar någon kilometer i toppfart.. men det är försumbart i min mening.
Ok vet du nånting om man måste byta hjul eller dreva ner? Är osäker på allt detta är första skotern =)

// Tomas

NezQ

Välkänd medlem
25 sept 2009
518
0
16
Sundsvall
att en 44 skulle vara för tungdriven för en 600 är inte sant, det sitter ju 44or på många 440is och dom klarar ju av att driva dessa så kör på en 44 tror inte att du kommer att bli besviken
Mm har läst lite om de på sidan förstår inte vad dom andra säger,men måste jag dreva ner eller nå sånt?

// Tomas

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Dreva ner den om du vill ha en lite rappare skoter, inget som du behöver göra bara för att du byter mattan!

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
49
Luleå
Jag skulle 10 dagar av 10 gå på en 44:a :)

Kolla bara så att det verkar finnas plats vid drivhjulen, men det bör ej vara några problem med en 44:a. Nerdrevning är absolut inget måste. Men du måste ju ändå lyfta kedjehuslocket och ta bort dreven så det är ju ingen större match att då kolla vad du har för drevning och eventuellt dreva om. Kom bara ihåg att inte bytta till alltför litet drev (om du byter lilla) då kan du behöva kapa i kedjan eller byta den.

I en värld där ekonomin ej styr och allt är lättskruvat skulle jag också passa på att stoppa på ett väl avstämt variatorkit. Skillnaden på en orginalmaskin med 32:a till en variatorkittad med 44:a kan jag garantera är massiv!

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
En 44 givetvis!!!
Jag har en 44 back country på min och den skottar som fan. Fastnar inte alls lika lätt som med min förra 38. Non-slip hjul är ett måste annars kommer den kugga direkt du kommer ut i djupsnön. Dreva för fan ner den minst 3 kugg även om du så kör med 22mm matta. Dom är helt för högt drevade original! Original på min iaf var 24/43. Nu kör jag 21/45 och med cudney v-kitt (inte helt nöjd med det men bättre än original). Kör med originalkedja, dock inte optimalt, den är lite för lång men jag har inte orkat kapa ännu. Ville se att den gick bra först.

NezQ

Välkänd medlem
25 sept 2009
518
0
16
Sundsvall
En 44 givetvis!!!
Jag har en 44 back country på min och den skottar som fan. Fastnar inte alls lika lätt som med min förra 38. Non-slip hjul är ett måste annars kommer den kugga direkt du kommer ut i djupsnön. Dreva för fan ner den minst 3 kugg även om du så kör med 22mm matta. Dom är helt för högt drevade original! Original på min iaf var 24/43. Nu kör jag 21/45 och med cudney v-kitt (inte helt nöjd med det men bättre än original). Kör med originalkedja, dock inte optimalt, den är lite för lång men jag har inte orkat kapa ännu. Ville se att den gick bra först.
Ok är det på stenmarks man ska kolla på matta då?

// Tomas

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
37
Sollefteå
Kan omöjligt se varför de ska behövas non-slip hjul för den mattan, har ju inte ens de på min mountain, å den kuggar inte över! Däremot kan du behöva sträcka mattan lite hårdare än förut, men de märker du isf...
Vet inte hur din skoter är drevad orginal, men de kan tänkas att du bör gå ner ca.2 kugg för å få riktigt bra klipp, för du kommer få bra mycke mer fäste...
Sen angående stenmarks, kolla gärna med Unanders motor i sollefteå, dom har sålt 44mm mattor för liknande priser som stenmarks i vinter, minns inte om de skilde nån krona, men bra mycke kortare fraktsträcka=fraktkostnad kanske... Kan som sagt va värt å kolla upp.