Bättre lössnö egenskaper Boondocker ??

Mucklan

Aktiv medlem
25 dec 2009
68
1
6
Antar att du redan har provat att släppa på främre boggiedämparen och dragit åt balatan max? Sen kan man börja titta på en annan matta om det man ha inte räcker. Att modifiera boggie eller chassie på en maskin med garanti kanske inte är att rekommendera. Generellt sett är ju fjädringen på lynx hårt satt från fabrik och dt gynnar ju inte lössnö egenskaperna... kör själn en kort maskin med 51s kammar och är riktigt nöjd över hur den tar sig, men allt är ju relativt. Mitt tips är att prova justera balata och släppa på. Fjädrarna i boggien / justera komp och retur dämpningen.
Precis tvärtom ska du göra! släpp ut balataremmen max och slacka på bakre boggiefjädern så kommer du att ta dig bättre i snön ( står tom i summit instruktionen) dessutom jappar den mer:bigsmile:
 

Marko.n

Välkänd medlem
2 jan 2006
172
0
6
Kil Sweden
Precis tvärtom ska du göra! släpp ut balataremmen max och slacka på bakre boggiefjädern så kommer du att ta dig bättre i snön ( står tom i summit instruktionen) dessutom jappar den mer:bigsmile:
Det blir annan matta till vintern sen får man väll skruva lite på dämparna
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Tror att en del sitter ifotstegen oxå, har ståttt och kika på dom i garaget och klurat på hur man ska kunna smalna av dom baktill utan att förstöra maskinen dvs aå det fortfarnade ser bra ut. Upplevde lite förra vintern att skoter fort tappar drivet när man lägger den på sidan alltså att det packar upp lite. Någon som modifierat sin fotsteg?
 

Jonasson22

Aktiv medlem
4 apr 2013
56
0
1
Stugun
Tjena , följande är gjord på min 12a boondocker och det funkar väldigt bra :
160kg fjäder i primären , billigt och stor skillnad , motorn varvar upp snabbare
Freerider kit : dropbrackets och nya hål borrade för främre boggie infästningarna , sänk plåtarna till fästet bak kan ni köpa av mig , laser skurna kopior i rostfritt . Monterings anvisningar ingår . Ord pris 1700. Mitt pris 500 kr plus frakt . Detta kit får skotern att lyfta sig uppåt i djupsnön istället för att ploga sig fram och fast . Skid res blir mkt lättare . Klart värt 500kr !!
59mm matta , kostar lite men det är värt de ! Svarar gärna på frågor etc , // Jonasson