Back problem xtrim 600 sdi

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.640
802
113
Kramfors
Nu ligger det 2 st pro x kolvar och packningar på bänken i garaget. Nu ska dom bara bytas oxå, hoppas verkligen att cylindrarna är felfria.
Vart köpte du dem med så snabb frakt? Köpte du nya nållager till kolvbulten också för de följer inte med kolvarna. Pro-x har även nållager och de är svinbra för de är silverpläterade korgar.
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Nä då är det inte dom pro x kolvarna du menar. Är en vit kartong. Följde pro x klistermärken så jag trodde det var sånna?? Skit samma, dom duger nog åt mig för jag puttrar mest bara runt med ungarna ändå😁
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.640
802
113
Kramfors
Oj då Billigaste Sno-x då kommer de spricka och skära inom 10 mil de är väldigt osäkra kolvar. Skoterdelen har bra kolvar både spi och SnoX hyperdrive dem är bra. Spi kolvarna är säkrast val även om jag monterat SnoX Hyperdrive i vässade motorer utan problem hyperdrive kolvarna är för nya så man kan inte läsa sig till om de har bra rykte.
Pro-x är äldst och har bra rykte ända sedan 1995---
Spi näst äldst vet ej när de började sä'ljas men mer än 13 år sedan med bra rykte.
Snopro har funnits i ca 15 år med bra rykte men kolvringarna blir trött fort.
 
Last edited:

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Det är skillnad på snow-x du länkade till och sno-x du köpte

SnoW-x
sno-x
 

Bouvin_89

Välkänd medlem
5 nov 2006
273
0
16
Gävle
Jahopp .bara slänga dom i soptunnan då.
Förstod inte om du löst problemet med backen.. Men på en maskin jag hade för ett par år sedan Re 600 my07, dock utan sdi. Så hade jag samma problem som dig, letade kabel fel men hittade inte något som var fel. Bytte till nya tändstift, och helt plötsligt fungerade backen, varje gång. Om dåliga stift kan påverka eller om ett mirakel skedde ska jag låta vara osagt. Men ett billigt sätt att börja felsöka iaf.
Mvh Fredrik
 

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Jo efter jag har sovit på saken och lugnat ner mig ang min dumsnålhet så blircdet en tur till skoterdelen på måndag och byter dom. Spi eller hyperdrive, vilken av dom är bäst?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.640
802
113
Kramfors
Jo efter jag har sovit på saken och lugnat ner mig ang min dumsnålhet så blircdet en tur till skoterdelen på måndag och byter dom. Spi eller hyperdrive, vilken av dom är bäst?
SPI har varit med längst så dem är säkrast jag har inte hört något alls om Hyperdrive och har bara monterat två par i en motor och de såg bra ut och funkade som tänkt.
När du monterar kolvarna så gör markering ovanför ringstopparna så du ser att de ligger på tryggt avstånd från portar. Kolla bilden här i granntråden där ringstopparna på ena sidan är lite off.
 
Last edited:

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Ja tyvärr var den cylindern lite repig, men allt under portarna så jag hornade av och slipade till allt vasst. Sen var kolvringen helt slut på den cylinder och kilcen repig likaså. Vad det kan bero på vet jag inte. Rengjorde allt som har med smörjningen att göra, slangar mm, om det kunde vara nått stopp där tänkte jag.