Ljudnivån mäts på en brygga 1 meter över marknivå.
Mätinstrumentet skall vara 1 meter från utblåset och i 90 grader från utblåset samt i samma höjd som utblåset. Motorn ska varva 4000 rpm.
Då får stock ha 96 db, Pro Open 100 db och Racing 102 db.
Fri konstruktion (som uppfyller NT 9 GruppE. =snöskoter) menas att du kan bygga en skoter av vad som helst. Bara den drivs med band samt har variatorer och skidor. Dessutom skall alla rörliga delar under huven vara täckta med en skoterhuv eller med ett material som motsvarar hållbarheten av en skoterhuv. Alla övriga rörliga delar skall också vara täckta. Men mattan kan man inte täcka.
Alla säkerhets föreskrifter skall vara uppfyllda. Även om dom inte finns på din skoter. ex.vis har du byggt en kåpa i 5mm stålplåt över motor som också täcker variatorerna. Så ska du ÄNDÅ ha ett variatorskydd.
( Regler är regler och SKALL följas så skit i om det verkar konstigt eller onödigt )
Man får inte använda turbo eller annan konstruktion för övertryck. Det skall vara sugmotor.
En maskin i Racing 1000 och Pro Open behöver inte vara tillverkad i 60 ex och såld till allmänheten samt registrerad. Detta gäller bara Stock klasserna
Endast handelsbränsle är tillåtet. Där finns det en ganska specifik redogörelse i vad bränslet skall innehålla. Men då ska man beställa denna från SVEMO. Jag har läst den och tyvärr, etanol passar inte in på beskrivningen.
Men bensin som du köper på macken ur pumpen. Funkar. Man kan också använda sig av vissa bränslen som är godkända med lite högre oktan. LL100
Men generellt så får man inte ha sk. racing bränsle i tanken. Att många i Racing 1000 och ProOpen har det. Det kan man inte göra så mycket åt. Bränsleprover är dyra och man ska veta vad man söker efter vid ett inskickat bränsleprov till ett laboratorium.
Vinner du SM så kan du bli utsatt för ett bränsle prov. Men det är högst osannolikt att det skulle inträffa under andra omständigheter.
Så det korrekta svaret på din fråga.
Ja du får bygga om din skoter precis hur du vill, bara du håller dig inom 1000cc(2T) och 1300cc (4T) samt följer säkerhetsföreskrifterna i SR Snöskotercross reglementet. §3.2 till 3.15 samt vissa justeringar som gjorts till 2009. Alla dessa finns här
http://www.svemo.se/g_view.php?did=15&p=126