Backtävling

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Någon här inne som tävlar i backe?
Har läst igenom Svemos reglementen men blev inte mycket klokare.

Saknar mycket om modifikation av skoter. Annars verkar de rätt klart.
Är kompressor matning (tvångsmatning av luft) tillåten?

Hittade att 1000cc (2t) 1300cc (4t) + fri konstruktion i Racer 1000 klassen sen att skotern måste vara reggad +
MINST producerad i 60st och släppt till almänheten!

Innebär det att jag kan bygga om min skoter helt o hållet bara jag håller mig under 1000cc och 102dB? :hmmmm:

Tillägg: Är etanol tillåtet?

B

Biosteel

då kan ju alltså ljudet skifta 6 decibel då eftersom en fördubbling av ljudet innebär 6 decibel men även ett avstånd dubbel så långt ifrån som "referensen" angav blir det ju 6 decibel mindre. ja ljudets värld är fantastisk =)

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
då kan ju alltså ljudet skifta 6 decibel då eftersom en fördubbling av ljudet innebär 6 decibel men även ett avstånd dubbel så långt ifrån som "referensen" angav blir det ju 6 decibel mindre. ja ljudets värld är fantastisk =)
Det är 50 lr 100cm minns bara inte vilket av dom det var.. självklart är det bara ett av avstånden som är korrekt.

6031

Semi PRO sledder
21 jun 2006
95
0
0
Norrbotten
Ljudnivån mäts på en brygga 1 meter över marknivå.
Mätinstrumentet skall vara 1 meter från utblåset och i 90 grader från utblåset samt i samma höjd som utblåset. Motorn ska varva 4000 rpm.
Då får stock ha 96 db, Pro Open 100 db och Racing 102 db.

Fri konstruktion (som uppfyller NT 9 GruppE. =snöskoter) menas att du kan bygga en skoter av vad som helst. Bara den drivs med band samt har variatorer och skidor. Dessutom skall alla rörliga delar under huven vara täckta med en skoterhuv eller med ett material som motsvarar hållbarheten av en skoterhuv. Alla övriga rörliga delar skall också vara täckta. Men mattan kan man inte täcka.
Alla säkerhets föreskrifter skall vara uppfyllda. Även om dom inte finns på din skoter. ex.vis har du byggt en kåpa i 5mm stålplåt över motor som också täcker variatorerna. Så ska du ÄNDÅ ha ett variatorskydd.
( Regler är regler och SKALL följas så skit i om det verkar konstigt eller onödigt )

Man får inte använda turbo eller annan konstruktion för övertryck. Det skall vara sugmotor.

En maskin i Racing 1000 och Pro Open behöver inte vara tillverkad i 60 ex och såld till allmänheten samt registrerad. Detta gäller bara Stock klasserna

Endast handelsbränsle är tillåtet. Där finns det en ganska specifik redogörelse i vad bränslet skall innehålla. Men då ska man beställa denna från SVEMO. Jag har läst den och tyvärr, etanol passar inte in på beskrivningen.
Men bensin som du köper på macken ur pumpen. Funkar. Man kan också använda sig av vissa bränslen som är godkända med lite högre oktan. LL100
Men generellt så får man inte ha sk. racing bränsle i tanken. Att många i Racing 1000 och ProOpen har det. Det kan man inte göra så mycket åt. Bränsleprover är dyra och man ska veta vad man söker efter vid ett inskickat bränsleprov till ett laboratorium.
Vinner du SM så kan du bli utsatt för ett bränsle prov. Men det är högst osannolikt att det skulle inträffa under andra omständigheter.

Så det korrekta svaret på din fråga.
Ja du får bygga om din skoter precis hur du vill, bara du håller dig inom 1000cc(2T) och 1300cc (4T) samt följer säkerhetsföreskrifterna i SR Snöskotercross reglementet. §3.2 till 3.15 samt vissa justeringar som gjorts till 2009. Alla dessa finns här http://www.svemo.se/g_view.php?did=15&p=126

6031

Semi PRO sledder
21 jun 2006
95
0
0
Norrbotten
Nej tyvärr finns inte något sådant. Det hjälper inte i klassindelningen heller, då all tävlingsverksamhet går genom SVEMO. Där passade ju inte din maskin in.

Men om du ordnar en backe, som den i Jackson hole. Eller kanske lite mindre.
samt tillstånd av mark/backägaren och polisen att köra en Hillclimb tävling.
Så lovar jag att ordna så själva tävlingen blir verklighet.
Dock måste vi köra ett race som inte finns inom SVEMO´s regelverk. För att du ska få använda din värsting maskin.

Försäkringsbiten och personal som vet vad som krävs fixar jag.

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Nej tyvärr finns inte något sådant. Det hjälper inte i klassindelningen heller, då all tävlingsverksamhet går genom SVEMO. Där passade ju inte din maskin in.

Men om du ordnar en backe, som den i Jackson hole. Eller kanske lite mindre.
samt tillstånd av mark/backägaren och polisen att köra en Hillclimb tävling.
Så lovar jag att ordna så själva tävlingen blir verklighet.
Dock måste vi köra ett race som inte finns inom SVEMO´s regelverk. För att du ska få använda din värsting maskin.

Försäkringsbiten och personal som vet vad som krävs fixar jag.

Jag ska se vad jag kan luska ut. Vet av en bra backe. Gamal nerlagd skidbacke.
Enda vore väl att den är lite kort.

Ska kolla med lite mer folk så fort jag kommer hem till Sverige igen.