Badat med skotern....

bb5000

Aktiv medlem
4 mar 2007
86
0
6
Gick igenom isen ikväll , skotern var dränkt i ca 2 timmar innan vi fick upp den.. Står nu i varmgarage, har tagit bort tändstiften och dragit runt motorn, tömt luftburk och pipa. nåt mer att tänka på ?
 

ricky

Välkänd medlem
9 nov 2006
218
0
16
Jag har ett fint litet dokument på datorn som jag sparade efter att någon här på forumet skrev det.

Citat:
Tyvärr är det en omöjlig exvation. Man kan inte hindra vattnet från att komma in i förgasare och tank(ar) oljetanken finns ju också.

Man måste ju ha luftning till tankarna, annars får man inte ut innehållet.
Ju mindre vätska det blir i tanken, så måste det komma in luft i motsvarande mängd. Annars blir tanken vacumsugen och ihop skrynklad.
Samma med förgasarna. Det måste finnas luftning till flottörhuset.

Däremot så behöver det inte vara så krångligt att sänka skotern med tömmning och annat.
En liten "Att göra vid vatten körning och sänkning skola"

Se alltid till att fylla fett i alla nipplar INNAN du tar ut skotern på vattnet, fyll sedan på med fett igen efter vatten körningen, då får ni inga problem med trasiga styrspindlar-boggiaxlar och bussningar.
TÄNK på att också tömma och byta olja i kedjehuset efter all vatten körning. ÄVEN då man kört i ovanvatten på vintern.

Bensintanken:
Fyll den full. Då ryms det mindre vatten i den vid sänkning och man får ett högre mot-tryck i tanken, då det varma bränslet vill ut och håller det kalla vattnet utanför. Men vänta inte för länge, så att vatten och bensin får samma temeratur. Då blir tanken fylld.
Då manskinen åter är uppe ur vattnet. Starta den så fort som möjligt och låt den gå på tomgång, då märker man om det finns bränsle i tanken.
Har du fått bränsle i tanken. Töm allt i en genomskinlig dunk och ställ den i garaget över natten. Sug sedan ur från ytan bensinen så långt ner som du törs innan du börjar suga vattnet, som skjunkit till botten, över natten.
Släng bort alt. elda upp det som du inte törs suga ur.

Förgasarna:
Töms genom att du lägger skotern på sida. Luta skotern mer än 90 grader. Då rinner vattnet och bränslet oftast ut ur förgasarna.
Detta gör du samtidigt som du tagit bort tändstiften och drar ur cylindrar och vevhus.
LUTA ALLTID SKOTERN SÅ ATT VARIATORERNA ÄR UPPÅT.
Då du drar ur cylindrarna i detta läge, tömmer du vevhuset helt. Vätskan rinner ut genom överströmmnings kanalerna i cylindern.

Oljetanken:
Kontrollera NOGA så det inte kommit in vatten i oljetanken. Töm genom att dra lös oljeslangen vid tanken. (vatten skjunker till botten direkt i oljetanken. Då man lossar slangen så tömmer man först ut vattnet)
MEN TÖM INTE SLANGEN PÅ OLJA. DÅ MÅSTE MAN LUFTA OLJEPUMPEN.

Efter att man tömt vevhuset och oljetanken på vatten, montera tillbaka stiften och dra igång skotern. VARMKÖR ORDENTLIGT. HELST MED UTDRAGEN/STRÄCKT OLJEWIRE. Då ger du motorn extra olja så vevlagrena får ordentlig smörjning. För det behöver dom.
Går skotern utan att tjuvstanna då den blivit varm. Då är det inget vatten i tanken och du kan tryggt prova en sväng till på vattnet.
 

bb5000

Aktiv medlem
4 mar 2007
86
0
6
Jodå, var vid strandkanten så det var 1,5-1,8 meter djupt men jag kunde i princip kliva av skotern upp på kanten av vaken med blöta fötter..grabben var med också men kunde också hoppa av...tur i oturen...det enda som verkar behöva fixas är baklyktan. Har fått igång skotern nu och den har fått gå i en halvtimme med extra olja.
 

bb5000

Aktiv medlem
4 mar 2007
86
0
6
Vart hände det där någonstans? sjö eller älv?
En liten tjärn hemma...20 cm is men körde fel i snöyran och hamnade precis vid ett utlopp, såg ut precis som avfarten till leden som låg 50 m till höger