Bakre dämpare till x-tra10 Indy 500-98..vilka?

GST Spyder

Välkänd medlem
12 feb 2009
401
19
18
Rössjö / Örnsköldsvik
Hej,

Måste troligen byta dämpare bak i boggien då den slår igenom väldigt lätt( även om jag är tung 100kg så är det lite för lätt nu känns det som)och undrar om någon vet cc-måttet på den dämparen? (vill ej plocka ner den för jag kör med skojtern just denna vecka)
Även om någon vet på rak arm om det finns andra modeller jag kan plocka från?
Passar ju säkert från andra skotertillverkare med så vet ni någon på rak arm så shoot...:)
Lättare att leta då på annons etc.... Hittar gärna ett par beggade renoveringsbara om det går att få tag i billigt :)

(Har en x-tra 10 boggie, Indy 500-1998)

Hinken78

Välkänd medlem
25 nov 2007
210
0
16
Sundsvall
Hej
Verkar vara samma bakre boggiedämpare på indy 500 mellan 1997-99.
Sitter även på Trail, Trail Touring och Super Sport från samma år!

/ Henke

GST Spyder

Välkänd medlem
12 feb 2009
401
19
18
Rössjö / Örnsköldsvik
Lyfter min gamla fråga då det gäller samma skoter o allt....
Skall fixa nya fjädrar med till att börja med... men kollar jag tex Rinab så har de .Artikelnummer:31-250575 till "Indy 500 SKS EFI 90-98", är det den jag skall ha till min Indy 500, fast min inte är en SKS? De har även Artikelnummer:31-250033 som också passar "Indy 500 SKS EFI 90-98".Vad är skillnaden på dem? Sitter ju orginal boggie på min som då är en extra-10 boggie så klart. At jag inte har en EFI utan förknasare är väl ingen parameter som förändrar boggieuppsättningen?
Jag vill gärna ha förstärkta fjäddrar om det går då jag väger runt 100kg... men bara att byta till nya tror jag skulle kunna hjälpa en del. Har redan vridit upp klossarna i oggien men det slår igenom i alla fall alltsom oftast på leden vilket leder mig att tro att fjädrarna är slut.

GST Spyder

Välkänd medlem
12 feb 2009
401
19
18
Rössjö / Örnsköldsvik
Löste sig, fick en återförsäljare att ta hem en dämpare från Duells. Känns fortfarande lite mjuk trots att jag har boggiefjädrarna ställda på max, kan det vara något annat jag bör fixa i boggien så den känns lite bättre, eller sätter sig dämparen i hårdhet när jag kör lite med den?
Köpte en gasdämpare,ser ut som orgninalet...

GST Spyder

Välkänd medlem
12 feb 2009
401
19
18
Rössjö / Örnsköldsvik
Ja det kan ju vara så enkelt.. Tänkte byta dem på en gång med men det blev lite panik eftersom vi skall ut på tur i morgon ovh jag tror inte polaris handlaren har fjädrar hemma heller tyvärr. FÅr ringa o kolla :)
I övrigt har jag kollat boggien och klacken för fjädrarna är på hårdaste dvs längste delen av klacken mellan bult och fjäder.
Klackarna för saxen verkar vara ställd på det hårdare med vad jag kan förstå.

Skotern ser helt ok ut i stands då den står själv, men då jag sätter mig på den så sjunker den ner säkert 8-9 cm vilket jag tycker är alldeles för mycket jämfört med andra skotrar som sänker sig en eller ett par cm bara...

Hur drygt är det att plocka ut fjädrarna om jag nu får tag i ett par?

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Om du byter fjädrar kolla så den inte ätit sig igenom bärhjulets aluminiumkropp, alltså där fjädern ligger och gnider bakom bärhjulet nere vid boggiskenan. Hade en sks -99 med xtra10 och jag tappade bärhjulet och det var bara tur att fjädern inte hoppade ned och högg tag i mattan. Fjädern ska glida mot en plastbit har jag för mig men när den är bortnött börjar fjädern äta sig in i aluminiumet.

GST Spyder

Välkänd medlem
12 feb 2009
401
19
18
Rössjö / Örnsköldsvik
De glidhjulen för fjädrarna är helt ok... Känns dock inte bra, var ute o åkte nu i helgen och det slår igenom i alla fall. Helt nya boggiefjädrar, ny dämpare bak..Enda som inte är bytt är främre dämparen än så länge.
Vilken typ av gupp känns mest om främre dämparen är slut..snabba tvättbrädegupp eller långa svepande gupp ( tex om du kör nerför en backe och det sedan blir uppför igen) ?

Jag jämförde med min polares edge nu i helgen och hans är en enorm skillnad på jämfört med min i fjädringen...han har dock fyrkantiga boggiefjädrar som skall vara strkare vad jag förstår, samt att han har en FOX dämpare som bakre dämpare..vilket så klart gör skillnad men inte så mycket i stillastående läge. STår min skoter på backen och jag trycker till den baktill så känns det som om den inte har någon fjädring knappt..den sjunker ner väldigt lätt jämfört med andra jag provat på.

Har slut på ideer snart..någon klok polarismänniska som kan ge något råd? :)

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Jag har Extra-10 boggie på min RMK också och det känns som att det verkligen slår igenom när man kör på tvättbrädor till leder, om man håller lite högre fart, dock är jag till 99% säker att det är främre dämparen som är dålig.
Har lyckats få bakre dämparen att gå i botten 2 gånger på nästan 100 mil :)

Min boggie sjunker också ihop en hel del när jag sätter mig på den och jag har SKS-fjädrarna som är gjorda för 2 personer, har satt fjädrarna på mellanläget då det blir lite för hård återfjädring om jag kör på hårdaste.

Hoppas du blev lite klokare iallafall!

GST Spyder

Välkänd medlem
12 feb 2009
401
19
18
Rössjö / Örnsköldsvik
gott kollar upp främre dämparen med och ser hur det känns då... Sedan får vi se vad som händer :) Om den byts så är ju allt nytt så då borde den vara rätt ok kan man tycka *S*

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
gott kollar upp främre dämparen med och ser hur det känns då... Sedan får vi se vad som händer :) Om den byts så är ju allt nytt så då borde den vara rätt ok kan man tycka *S*
Gör så!
Jag har känslan att det är bakre dämparen som jobbar mer när man kör i långa, svepande gupp och att det är främre dämparen som tar 90% av all spö då det är puckelpist.