Batteri i e-tec MEN utan Elstart (startmotor) - Hur fungerar det???

lonmag

Välkänd medlem
12 jan 2008
188
0
6
Stockholm/Ockelbo/Vännäs
Jag har fått köpt en sats för elstart för min Ski-doo e-tec 600, men eftersom den är så lättstartad kände jag att startmotorn kunde vänta lite. Däremot ville jag montera batteriet + tillhörande kablar + Solenoid. Nu är allt monterat enligt BRP instruktion förutom Startmotorn och den röda kabeln från startmotorn samt startrelä (+ skruvar & muttrar) . Jag tycker alltså att jag borde ha ett 12 V system som jag bl.a kan koppla GPS och Xenon till.

Jag har kopplat in 12 V uttag (vanligt) + GPS Visiruttag (12V) på den lediga 12 V kontakten som är avsedd (om jag förstått det korrekt) för detta. Den kontakten ligger "under" kåpan som täcker bensintank och under styre, snett över luftburken.

Men det verkar inte som att batteriet laddas och att något inte är helt korrekt.

På tomgång (alla nedan hänger ju på samma avsedd BRP 12 V anslutnmingsuttag) sker följande:

- Visiruttaget och 12 V uttag verkar få för låg /ojämnt volt.
- GPS får inte nog med Volt (indikerar att den vill gå till batteridift)


När jag kör:

- Visiruttaget och 12 V uttag - oklart i dagsläget - men kopplade en "värmplatta" (typ handtagsvärmare) till visiruttaget och den blev inte varm.

- GPS får nog med Volt (när varven går upp)


Det känns alltså inte som att strömmen kommer från batteriet som är monterat.

För xenonljusen gäller följande:

- Har kopplat xenon till batteriets pluspol
- Körde ca 30-60 minuter - då började ena xenonlampan fladdra för att sedan slockna, och efter ett tag till hände samma sak med den andra.

Hade ju liknande problem på en annan skoter, då var reläet sönder, men detta är ju en ny - så det "borde" vara helt. eller kan det vara att jag inte monterat reläet för startmotorn?

Hursomhelst - i monteringsbeskrivningen av elstarten finns en instruktion att man skall "remove Jumper". Detta är en kabel/kontaktdon (vit) med röd kabel. Jag tog såklart bort den, men testade att sätta tillbaka den igen. Och då plötsligt började Xenon lysa igen! - Tyvärr även om motorn /maskinen var avslagen :(

Som jag förstått av elschemat gäller:

- Jumper PÅ - om ej elstart (fungerande Xenon - men lite FÖR bra)
- Jumper AV - om elstart (ej fungerande xenon - verkar inte få ström)

Det verkar ju också finnas både:

- primärt 12 V system
- sekundärt 12 V system
- batterisystem (12 V?)

Skillnad?


Så vad är fel vad måste åtgärdas - Någon som vet?
 
Last edited: