Behöver bild på vridmomentkurva till snöskoter (hjälp snabbt, elskoter projekt)

Octan

Aktiv medlem
20 mar 2009
62
0
6
Storuman
Godag godag!

Nu är det så att på torsdag ska jag och några vänner presentera vårat El-skoter projekt inför en jury och skulle behöva en bild på en vridmomentskurva ifrån en 500 eller 600cc skoter (alltså gamal hederlig soppadriven skoter).

Vars hittar man sånna? Jag googlar men hittar som halv taskigt med bilder.

Hjälp uppskattas i massor :)

Mvh Jonas
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Rotax 593 anno 2002 alltså en vanlig otrimmad förgasarmotor med RAVE och hyfsade prestanda, en modernare motor med SDI eller Etec har en något jämnare kurva och tappar mindre i mellanregistret, de ligger också något högre i vridmoment.

Har inga uppgifter på 4-T då jag inte ser dem som en vettig lösning för en snöskoter men det är en helt annan diskussion
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Sen tycker jag att "vrid" inte är intressant öht effekten däremot de är den som gör jobbet å inte vridet.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Sen tycker jag att "vrid" inte är intressant öht effekten däremot de är den som gör jobbet å inte vridet.
Nja, i det här fallet kan man ha nytta av vridmomentet även om effektkurvan även denna gång är mycket mer användbar. En elmotor ger ganska bra vridmoment redan från start så om man vill övertyga en jury så ska man definitivt använda den. När man ska sälja in sin idé så är det inte bara idén utan även presentationen som är viktig. Om man ska lyckas så måste man ha båda delarna.

Dock så är Sverige ett dåligt land för sådana här byggen. Skatte- och regelsystemen är anpassade för riktigt stora industriföretag till att börja med och ovanpå det så har vi världens högsta skattetryck plus att arbetskraft är dyrt. Drömmen hade ju varit en fabrik i Norge med norsk marknad och svenska arbetare.
Sverige är däremot bra om man vill fiska riskkapital á la snowolverine från naiva myndigheter eller privatpersoner, och/eller bidrag á la snowolverine och i princip varje större svenskt företag.
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Tänk på att det är effekten som räknas när skotern ska frammåt, vridet är inget värt utan varv

Effekt = vrid x varv

Annars låter det kul med ett elskoter projekt, tror att det kan bli nått i framtiden då nya teknologier för energilagring kommersialliseras.

Lycka till och posta gärna lite om konceptet här