Behöver felsökningshjälp!

edmark

Aktiv medlem
1 jan 2000
56
0
6
Kindsjön Sverige
Hej!

Har problem med min RMK500-00 som inte går som den ska på fullgas. Upp till tre kvarts gas går den rent och varvar ca 7500-8000. Klämmer man då in fullgas så går den bara orent och varvar/drar inte mer.
*Har testat med olika nålnivåer från högst upp(clipset längst ner) till nålen längst ner, men det har inte gett nån skillnad vid fullgas.
*Har kollat tändläget, är 12 grader vid 2250 som det ska vara enligt boken. Vid 5000-6000 varv går den tillbaka till ca 30 graders förtändning. Är det korrekt eller gör det att den spikar vid fullgas?
* Det sitter 410 huvudmunstycke på båda sidor.
* Har blåst rent förgasare och tankat ny soppa. Kör med 2% olja i soppan för att köra in en ny kolv. Kan 2% olja i bensinen+olja från pump göra att den inte går rent på fullgas?
* Har kollat att bränslepumpen matar bra.
* Har kollat så att choken inte har hängt sig.
* Bytt till nya par med tändstift 2ggr.
* Kan det vara eventuellt varvstopp som sätter in? Feljusterad variator?

:hmmmm2: Vad kan det vara för fel? Behöver tips!
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Läste om det i artikeln "Tuning iq" finns på webben. Jag tror det kallas Zoomies och enligt honom så är det variatorrelaterat. I hans exempel så var det 2 skotrar med exakt liknande setup bortsett från att en av dom hade mer komp. Då han körde halv och trekvarts gas så gick den bra och när han tryckte fullt så bölade den bara.

Lösningen var (Om jag kommer ihåg rätt"
1: sänka komp. Vad har du i komp?
2: Vikta på variatorn.

Men sök på Tuning iq, tanka hem artikeln och gör en egen bedömning.
 

edmark

Aktiv medlem
1 jan 2000
56
0
6
Kindsjön Sverige
Menar du att varvstoppet träder in och det är därför den går orent? Kan inte så mycket om variatorer. Vad menas med komp? Är det fjädern i primären?
 

Forsman

Välkänd medlem
9 nov 2007
422
1
16
Skellefteå
Komp är kompressionstrycket som bildas av gnistan från tändstiftet, kraften som trycker kolven nedåt.
 

edmark

Aktiv medlem
1 jan 2000
56
0
6
Kindsjön Sverige
Så ni tror att felet är att variatorn inte växlar tillräckligt vid fullgas, och att den inte ska varva mer än den nu gör vid 3/4 gas?

Skotern har gått ca 800mil, varav jag har kört ca 100, vet inte när variatorn blev servad senast. Kan det bero på slitage av rullar och allt vad det heter?
 

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
35
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Om det är variatorn som felar, så kan du ju testa om det blir någon skillnad om du tar lös den. MEN jag vet inte om det är skadligt för motorn på något sätt.
Vad tror folket här??
 

Björn.R

Ny medlem
26 okt 2008
2
0
1
Svenstavik
hej,
om motorn går "orent" som du säger har det inget med variatorn att göra. det är bara en kraftöverföring, den har inget med att göra om motorn går rent eller inte.
Men kolla hur stiften ser ut, tycker att det låter som om du har lite för mycket olja i bränslet.