Behöver råd Ungdomsskoter lössnö

AlbinNilsson

Ny medlem
25 jan 2021
3
1
3
34
Tullinge
Hej,
Vi har en stuga i fjällen och ska skaffa skoter.
Min första tanke var att köpa en summit 850 till mig.
Men upptäckte nu senast att det var barnen som okuperade skotern till 99%
Barnen är inte så gamla ännu så vill inte sätta den på en värsting skoter.
Vi kör mest ospårat men mycket under påsken då snön ändå är ganska fast.
Har kollat på en summit 550f men de har inte så mycket kammar. Så vet inte om den är optimal.
Kom gärna med förslag på vad som skulle kunna passa. Dock ingen barnskoter då jag ska kunna köra den för att komma upp på fjället.
Tack på förhand!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Ski doo Thundra låter som perfekt för er, de finns med fläktmotor och 600 e-tek motor om du vill ha lite värre fart..
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Prioritera mattlängd före kamhöjd!! Vad som behövs när man har begränsat med effekt är flytförmåga, inte paddlar. Det är snarare så att framkomligheten minskar när du passerat en för varje effekt specifik kamhöjd. Den börjar mala sönder snötäcket utan att orka skapa den vattenjeteffekt som paddelmattorna skapar när dom kombineras med större motorer.

En lång maskin med flyt går smygköra med, en kortare ska fram mer på våld.
En lååååååång skoter med 32-38mm kammar kommer vara både bättre, roligare och mera lärorik för knåddarna än en för kort "grävmaskin" med paddelmatta.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
En polaris voyageur 550 borde kunna vara en skaplig instegsmaskin, förenklat uttryckt en RMK 550.
 

AlbinNilsson

Ny medlem
25 jan 2021
3
1
3
34
Tullinge
Hej, tack för era råd. Köpte en summit 550f blir nog en bra lära sig köra skoter till barnen så får jag skaffa mig en roligare ;)
 

AlbinNilsson

Ny medlem
25 jan 2021
3
1
3
34
Tullinge
Prioritera mattlängd före kamhöjd!! Vad som behövs när man har begränsat med effekt är flytförmåga, inte paddlar. Det är snarare så att framkomligheten minskar när du passerat en för varje effekt specifik kamhöjd. Den börjar mala sönder snötäcket utan att orka skapa den vattenjeteffekt som paddelmattorna skapar när dom kombineras med större motorer.

En lång maskin med flyt går smygköra med, en kortare ska fram mer på våld.
En lååååååång skoter med 32-38mm kammar kommer vara både bättre, roligare och mera lärorik för knåddarna än en för kort "grävmaskin" med paddelmatta.
Tack! Väldigt bra tips. Köpte en summit 550f idag. Blir nog en bra skoter för barnen att lära sig på :)
 
Reactions: JAAG