Fel bestyckning, gasglad förare, för sen tändning, något som går tungt nånstans (hk-matta, anliggande broms t ex?), trasig termostat så motorn går kall hela tiden, något variatorproblem...det kan finnas många orsaker till hög bensinförbrukning!
Hur man ändrar tändläget?
Som regel genom att lossa fästskruvarna för tändplattan och vrida den. Men om det sitter någon induktiv givare i svänghjulskåpan eller någon annanstans så är det nog den som bestämmer tändläget.
Tändläget brukar inte ändra sig av sig självt men fel i CDI:n kan ge felaktigt tändläge. Om det är s k digital CDI, som är hopkopplad med diverse givare för motortemp, gasspjälläge mm så brukar sådana system arbeta med maximalt sen tändning om det misstänker fel på någon givare. Hellre sen tändning och hög bränsleförbrukning än för tidig tändning, spikning och motorskador...
Det brukar finnas något märke på svänghjulskåpan och svänghjulet så att man kan kolla tändläget med stroboskoplampa, det bör stå i verkstadshandboken hur det går till, vid vilket varvtal provet ska göras osv.