Bensin i oljeblandaren

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Min kusin kom på den kanske dumma eller smarta idén att man skulle kunna hälla bensin i oljeblandren när den va tom på olja. Alltså skulle man ha 2 tankar. Hur skulle det gå? Alltså man fyller på men 2% oljeblandad bensin i tanken och i oljeblandaren. Haveri?

Timberjack

Välkänd medlem
2 aug 2004
322
0
16
Skellefteå & Svansele
Om du blandar 2% både i tanken och i oljebehållaren så blir de kanske drygt 2% in till motorn, eftersom bränslet från tanken blandas med bränslet från oljebehållaren.

Orginal: 98 delar bränsle blandas med 2 delar olja = 2% oljeblandning
Moddat: 98 delar oljeblandat blandas med 2 delar oljeblandat = typ 2,1% oljeblandat

snowmad

Välkänd medlem
1 jan 2000
274
0
16
Norden_AN skrev:
Min kusin kom på den kanske dumma eller smarta idén att man skulle kunna hälla bensin i oljeblandren när den va tom på olja. Alltså skulle man ha 2 tankar. Hur skulle det gå? Alltså man fyller på men 2% oljeblandad bensin i tanken och i oljeblandaren. Haveri?
1:Vad är det för motor "vi" pratar om? (en del modernare har ju direkt smorda lager eller en axel som drar slidskiva/vattenpump och då är detta direkt o-lämpligt).
2: OM det nu är en motor med kolvstyrt insug och endast oljemunstycke(n) i insuget är det väl bättre att plocka bort pumpen och T:a in oljetanken före bränsle pumpen. är man lite klurig och sätter ett kran arangemang kan man ju använda den "lilla" (f.d. oljetanken som reserv tank då)
3:Kör man bränsle via oljepumpen kommer man obetydligt längre än ingenting längre på detta sätt, det kommer ju att vara olja, förlåt bränsle kvar i oljetanken när bränsletanken är tom.
4:Är det verkligen värt att ödsla tid på detta, det rymms ju inga jätte mängder även om men kan modifiera enl. 3: ...?
5:Låt er inte nerslås av vad jag skriver, den som aldrig funderar......kommer aldrig på nått ÖVERHUVUDTAGET. :D

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.262
81
48
Övik
Alltså, vad ger det egentligen att göra det? :D Få nån liter mer soppa eller vad är du ute efter? :p

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Pitabroed skrev:
Alltså, vad ger det egentligen att göra det? :D Få nån liter mer soppa eller vad är du ute efter? :p
Svårt och fatta att det inte är jag som kom på saken eller? Det är min kusin...men han skulle juh kunna prova med sin rishög till ET (250) :p

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
45
Bredbyn
www.henkew.com
Smart!

Jag antar att vitsen med det här är att undvika motorras om separatsmörjningen skulle lägga av?

Och det är väl ganska smart, jag kan inte se nån anledning till varför motorn skulle få varken för mycket eller för lite olja eller bensin.
Blir ju klart enklare än att montera bort hela oljepumpen!

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
45
Bredbyn
www.henkew.com
Timberjack skrev:
Om du blandar 2% både i tanken och i oljebehållaren så blir de kanske drygt 2% in till motorn, eftersom bränslet från tanken blandas med bränslet från oljebehållaren.

Orginal: 98 delar bränsle blandas med 2 delar olja = 2% oljeblandning
Moddat: 98 delar oljeblandat blandas med 2 delar oljeblandat = typ 2,1% oljeblandat
Hmm, hur är det med matematiken?

Om du har två tillbringare med färdigblandad saft som du häller ihop, blir saften starkare då? :rolleyes:

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
henkew skrev:
Jag antar att vitsen med det här är att undvika motorras om separatsmörjningen skulle lägga av?

Och det är väl ganska smart, jag kan inte se nån anledning till varför motorn skulle få varken för mycket eller för lite olja eller bensin.
Den borde få för mycket bensin iom att den får 98% bensin från oljetanken där den normalt brukar få 100% olja eller tänker jag fel nu?

strimbo

Välkänd medlem
6 nov 2005
228
0
16
hmm.. det är ju lika bra att ha en petflaska med bensin i då..

oljetanken är ju inte stor direkt...

Blir ju bara jobbigare!

Timberjack

Välkänd medlem
2 aug 2004
322
0
16
Skellefteå & Svansele
henkew skrev:
Hmm, hur är det med matematiken?

Om du har två tillbringare med färdigblandad saft som du häller ihop, blir saften starkare då? :rolleyes:

Nu ska vi int va sånna.....:p

Kan möjligtvis ändra mej lite och säga att nånting borde den få för mycket av. Antingen bensin eller olja....

Men de är något knepigt att förklara varför....

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
45
Bredbyn
www.henkew.com
Om man säger att motorn får större andel bensin p.g.a. att man har 98% sånt i oljetanken så måste man också tänka på att den får motsvarande mängd mindre bensin från tanken, eftersom att 2% där är olja.
Den totala mängden vätska in i motorn kommer att vara densamma, om den är i form av ren olja resp. bensin från olje-/bensintanken eller om man har färdigblandad soppa i båda två spelar ingen roll...

... Om inte oljepumpen eller något annat kan ta skada av att det inte är ren olja den pumpar, som "snowmad" var inne på.

Sedan ska vi väl säga att vitsen med den här idén inte är att man ska kunna ha mer bränsle med sig utan att man ska slippa osäkerheten över att separatsmörjningen ska lägga av utan att behöva krångla med att helt koppla bort den...
(Visst var det tanken "Norden_AN"?)

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
henkew skrev:
Om man säger att motorn får större andel bensin p.g.a. att man har 98% sånt i oljetanken så måste man också tänka på att den får motsvarande mängd mindre bensin från tanken, eftersom att 2% där är olja.
Den totala mängden vätska in i motorn kommer att vara densamma, om den är i form av ren olja resp. bensin från olje-/bensintanken eller om man har färdigblandad soppa i båda två spelar ingen roll...
henkew du har helt rätt jag gjorde en riktig tankevurpa. :eek:

//Henke

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
henkew skrev:
Sedan ska vi väl säga att vitsen med den här idén inte är att man ska kunna ha mer bränsle med sig utan att man ska slippa osäkerheten över att separatsmörjningen ska lägga av utan att behöva krångla med att helt koppla bort den...
(Visst var det tanken "Norden_AN"?)

jappp...det där med reserven var bara nåt jag slängde in :p

Gbr

Välkänd medlem
11 aug 2004
1.137
4
38
Örnsköldsvik
henkew skrev:

smart, jo jätte, oljepumpen skär ju ihop.