Bensin/olja/kemi till Thundercat 1000 -98

Scout

Medlem
20 mar 2011
46
0
1
Skulle behöva tips på oktanhalt, tillsatser, olja, kylmedium och annat smörj.
Skotern är inte moddad och vill vårda den ordentligt.

oktanhalt 95/98, bensinbooster, oktanhöjare eller drivmedelsförstärkare ?

Läste att paybacks 2-t borolja skulle funka bra?
Är det något som är universal för både separata oljetanken likväl om jag vill blandad det i bensinen eller bör jag köra olika sorters olja för separata tråget och bensinen. Lämpligt för t-caten med dess separata smörjkanaler?

% blanding av glykol, något speciellt märke?

Hur är det med smörjning för kedjan mm.?

A

axelsson_vpg

Glykol = 50/50 av vilken blå som helst.
Bensin = 95 lr 98 borde inte spela nån roll.

Olja, pja vilken som helst men hel är väl alltid bättre.. :blabla:

Kedjehus kör man väl rekomenderad mängd i och nån kedjehusolja. jag har tidigare kört med texaco.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.694
827
113
Kramfors
Mina tidigare bep favvo har varit Statoils tvåtaktsolja som har visat sig få motorer att hålla i evigheter och även Aspens helsyntetolja har varit bra.
Men nu kör jag Payback i hela motorn pga att jag vet med stor säkerhet att dom valt ut endast dom bästa oljerna som gar att få tag i för det är deras varumärke at lev hög kvalle.

Jag kör deras callenger helsyntetare och även drivmedelsförstärkaren för att själv kunna best hur mycket bor man vill ha i + att dmf håller förgasarna rena.
Den här blandningen ryker lite och lukar ovanligt lite och maskinen går bättre ju längre tid man åker på det. Jag ligger o varvar 9000-9500v i min cat med en inbland av endast 3% i tank (ej sep smörj) som är i lägsta laget för så höga varv på detta borr och jag ser inga smörjproblem på kolvar eller cylindrar för dom har jag lös lite då o då. Jag törs köra så låg inbland endast pga drivmedeklsförstärkaren men jag blandar ganska hårt,,ca 0,5% och ibalnd så hårt som 1% som är vansinnigt mycket och säkert onödiogt. 0,1% som är rek duger..

I drevhuset kör jag deras atf helsyntetare vad den nu heter?

Glykol duger vilken som helst men det finns ju värsting glykoler som inte kaviterar som är bättre (men dyr) Redline har en bra tillsats som ökar kylförmågan och förhindrar kavi.

95 okt duger även 89okt duger om du far till usa