Bestyckning Indy Storm =)

orphanus

Välkänd medlem
1 jan 2000
134
0
6
Umeå Sverige
puttputt.mys.li
Köpte mig en PSI-pipad Storm -94 ifjol och är mycket nöjd med den. Den går som ett skållat troll!

Nu när jag servade den noterar jag följande bestyckning från variatorsidan till höger.
350-350-360

Blev lite skeptisk till denna bestyckning eftersom orginal är 360-370-390 (i samma ordninng). Känns som att man borde köra i storleksorningen lite högre (typ 380-390-410) på en skoter med pipor.

Hur är era Stormar bestyckade?
Har jag nåt att förlora eller vinna på att sätta in 380-390-410 jets i den? (förlorar väl lite hästkrafter...)

Har tyvärr ingen info om portningar och andra motormodifieringar.
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Har du kört skotern ännu?
Har den gått en vinter eller så med den bestyckningen o. utan problem så kan du ju ta ut den på en tur där du kollar stiften ganska ofta vid olika varvtal (dvs. håll maskinen vid ett varvtal i några hundra meter, slå på nödstoppen å pallnita, kolla stiften, upprepa vid annat varvtal).
Chokladbrunt är vad du vill ha, vita stift = gå upp i bestyckning!
 

orphanus

Välkänd medlem
1 jan 2000
134
0
6
Umeå Sverige
puttputt.mys.li
Jorå, körde större delen av förra säsongen med den utan problem. Stiften ser helt okej ut, men blev bara lite skeptisk och fundersam på bestyckningen när man läst en del i dessa och andra forum på nätet om detta, dvs. att man oftast skall gå upp ett eller två snäpp från orginal när man sätter på pipor. Man vill ju inte att den skall skära i onödan :) Å andra sidan sägs det ju mycket av sådana som inte vet nåt också, så man får ju ta allt med en nypa salt....

Men som sagt stiften ser okej ut plus att den inte sotar kolvarna. Skall kontrollera lite mera när vi får nån snö i Umeå så man kan ut å köra i skogen, parkeringen är så liten :)

 

egon

Välkänd medlem
1 jan 2000
232
0
16
Pipornas funktion är lite jobbig att besvara men förenklat kan man säga att du får en pulsvåg genom kammaren varje tändning. Pulsen vänder sedan och trycker tillbaka oförbränt bränsle in i cylindern innan avgasporten har hunnit stänga. Därför är det betydligt rimligare att du måste bestycka ner motorn med pipor.
Om du vill ha mer info om pipor och trimning kan du låna en bok som heter 2stroke performance tuning på bilbioteket. Jag tror författaren heter Bell. Den behandlar sågott som alla delar i en två-taktare och naturligtvis, hur dom ska modifieras =)