Bestyckning olika höjder

FRODAB

Medlem
18 mar 2010
48
0
6
Rimforsa
Hur viktigt är det att ta hänsyn till bestyckning av förgasarna när man köper en skoter norrifrån som har gått på högre höjder än vad vi har här nere i söder. gäller bl. a. xlt, sp 500 och RMK700. Har lite dåliga erfarenheter då jag för några år sedan hade en Arctic Cat 2-cyl. som gärna skar om man åkte lite långt framförallt på sjö
 

Rotaxx

Välkänd medlem
2 apr 2008
466
2
18
Behöver också tips, skotern är uppe till fjälls och går knappt framåt bluddrar bara.

Hur mycket ska man/kan man gå ner? Är det på huvudmunstycket man går ner? Hjälper det att justera bränsle/luft skruven?

Hjälp upskattas!!
 

morpeus

Välkänd medlem
13 mar 2006
426
0
16
när du köper en skoter som gått på hög höjd så ska du bestycka upp den lite, det finns lite information om vad skotern ska ha för orginal munstycken, det är huvudmunstycket man får byta. Rotaxx samma för dej fasst tvärt om sätt in lite mindre huvudmunstycken det finns listor lite här å där till olika maskiner om hur stora munstycken du ska ha på olika höjder.
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Det brukar stå i instruktionsboken till vissa skotrar! Om jag inte minns fel så fanns det en lista med lämpliga munstycken vid olika möh i boken till en pro-xr 800 jag hade för några år sedan.