Bi-xenon "fungerar" men elektronik & mätare ej

lonmag

Välkänd medlem
12 jan 2008
188
0
6
Stockholm/Ockelbo/Vännäs
Jag har monterat Bi-xenon H4, 2 ggr 50 W /6000 K på min skoter, dvs en Ski-doo renegade MXZ 800 - 03 (ZX ej REV). Det är en hel "bil-sats", dvs men 2 lampor / 2 balaster / 1 relä + kablage.

Vad händer /händer inte:

1. Skotern startar utan problem, (trots -26 grader)
2. Bi-xenon lamporna tänds direkt utan problem

MEN...

3. mätarna, dvs hastighetsmätare & varvmätare fungerar inte, ev. "hackar lite i botten." När jag bromsar lyser typ alla "varningssymboler" (som finns under hastighetsmätaren)- Instrumenten känns "tokiga".

4. Det går INTE att växla halvljus /helljus - enbart halvljus fungerar.


Ytterligare info:

- Skotern har (bra /nyladdat) batteri & elstart

- Mätte likspänningen till reläsatsten - visade bara ca 6 volt ?!!!

- Testade på tomgång samt även att köra "fullt". Samma problem.

- Om jag rycker ut säkringen till Bi-xenonen fungerar mätarna normalt!!!


Vad göra????
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Men Ski doo har ju haft problem med Xenon till sina. Vet inte om de bara är XPn som har problem när man sätter på Xenon. Har hört om flera som har problem med att skotern inte går som den ska eller att man tappar mätarna. Men det var ju på XPn. Den har ju lite nyare grejer när de gäller elen.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Du har nog kopplat dig till ett jordfel..
Se över ljusinkopplingen igen, och var definitivt säker på att du har tagit spänning från rätt ställen.

Jag vet till exempel att hel/halvljusomkopplarn är av växelspänning. kan räcka att du rycker ur den och det funkar sedan.

Lösningen om så är fallet så kan du dra koppla på en ny brytare till xenonhel/halv.
 

lonmag

Välkänd medlem
12 jan 2008
188
0
6
Stockholm/Ockelbo/Vännäs
Tack för svaren!

Kommentar ang. strömförsörjning

Strömförsörjningen är draget till +- på batteriet. Styrningen är tagen från en av de befintliga H4 kontakterna


Här kommer lite mer info


Körde igår och "testade" under hel dag.

- Xenonen fungerade nästa hela tiden (kunde ej växla hel/halvljus) - slockande dock på slutet.

- Hastighets- & Varvmätaren var "tokiga" hela tiden. Temperaturmätaren & Bensimätare fungerade dock.

- När vi kom hem mätte vi spänningen på batteriet som då var ca 9 Volt. Även när skotern var på gång.

- Provade med annat (fulladdat) batteri då fungerade lamporna igen (dock ej halv/helljus) men fortfarande var mätarna (samma som förut) "tokiga".


Mer felsökning

- Monterade bort "allt" så det skulle bli original. - Fortfarande problem med mätarna!!!!!



Upptäckte då följande....

- När jag startar och står på tomgång fungerar mätarna och gasar jag lite lätt så går varvmätaren upp som den skall.

- MEN om jag gasar lite mer så ökar varvtalen ordentligt och hänger kvar på höga varv och går inte tillbaka till tomgång!!!

- I samband med att den går upp på höga varv så "slår"/rör sig varv & hastighetsmätarna regelbundet ett kvarts varv upp & sedan ner igen.

Hmmm....

- Har ju monterat ny styrhöjare + styrhöjarförlängning samtidigt som xenon.... Kan det ha inverkan?

Frågor

1. Varför går skotern upp och "hänger kvar" på ett högt varvtal när jag "gasar till" från normal tomgång?

2. Varför blir mätarna "knäppa" när varvtalet ökar?

3. Kan båda ovanstående bero på förlängningen eller kan någon elektronik gått sönder - isåfalll vad?

4. Det känns ju som att batteriet var boven till att Xenonljuset inte fungerade. Men hur får jag hel/halvljus att fungera?
 

MACH Z -05

Välkänd medlem
10 feb 2005
720
1
16
Östersund/ Åkersjön
Du måste nog montera ett motstånd på andra ljuskontakten för att det ska fungera!Det fick jag göra på min! Hade bara helljus innan jag satt dit ett motstånd på halvljuset på den kontakt som jag inte använde att styra xenon med! Du kan ta ett sånt som följer med till eftermarknads handtagsvärmare för det är på 20watt men montera det så att det inte kommer i kontakt med nån plast eller kabel för den blir väldigt varm!
 

lonmag

Välkänd medlem
12 jan 2008
188
0
6
Stockholm/Ockelbo/Vännäs
Du måste nog montera ett motstånd på andra ljuskontakten för att det ska fungera!Det fick jag göra på min! Hade bara helljus innan jag satt dit ett motstånd på halvljuset på den kontakt som jag inte använde att styra xenon med! Du kan ta ett sånt som följer med till eftermarknads handtagsvärmare för det är på 20watt men montera det så att det inte kommer i kontakt med nån plast eller kabel för den blir väldigt varm!
Från 03 har brp ett säkerhets system som gör att de bara funkar att ha heljus på om en lampa är trasig eller om det inte sitter någon lampa i kontakten..
De skumma elfelen är lösta (se http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=25317 ) men hel/halvljus fungerar fortfarande inte.

Jag har satt två motstånd á 60 Ohm på den "gamla" H4 hona som ej används för styrning av Xenonbelysning. Före detta lös symbolen för helljuslampan (blå) hela tiden. Nu kan jag "växla" mellan hel och halvljus men i praktiken händer inget.

Kan det behövas större /mindre motstånd? Eller kan det bero på något annat?