Big bore Etec värt pengarna ?

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Någon som kör bigbore 800 etec här inne ?
Vad säger ni ,är det värt pengarna,ger dom utlovad effekt eller är det bara glädjesiffror , ser att en del lovar upp till 190hk+ och det är tillockmed utan ändring av bränsleinsprutningen ,sant eller fejk ?
Vilken skillnad kan man vänta sig förutom ett stort hål i plånboken ?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Glädje siffror är det troligen då dom alltid bromsar mkt högre sifror i USA än vi gör här. Även på std maskiner.
Vad jag förstår så blir det helt annat register/gassvar med mer effekt men sen om du når upp till tillverkarnas siffror vet jag inte.
Vet Oktan va nöjd med deras SPI 860 och Dan-Roger på Norska Hellriders har precis byggt en SPI 860. Har inte hört allt för mycket från det men det jag hörde var positivt =)

[video]https://www.youtube.com/watch?v=70g3em4fckI[/video]
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Nja dom utsäger sej för att inte ändra insprutningen men har börjar komma fram nu att dom gör det med motstånd på tempgivare mm men utan fuelcontroller
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Intressant , har aldrig hört hur stark dessa kit är i verkliga livet då det verkar vara få som köper dessa ,eller så skäms folk att dom lastat upp så mkt pengar för så lite och tänker att dom skulle ha gått på turbo istället :)

Såg att det fanns ett begagnat på blocket nu :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.089
887
113
Stora Blåsjön
Oftast är det väldigt uppblåsta siffror på den angivna effekten som tillverkarna skriver. Jag skulle säga att räkna inte mer än 165hk med ett sådant kit.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Det som är roligt både här och på Dootalk är att alla som inte äger ett BB kitt är sjukt negativa till allt som har med det att göra och dom som faktisk tagit sej råd och köpt ett kitt skryter högt och tydligt att det fungerar så bra.

Om det skulle vara som Asker säger att du får ut 165 så är det ändå 20 hk mer än original !!!
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Det är väll troligt att dom som köpt ett dyrt bb Kit inte gärna vill erkänna att det inte levererar i närheten av det utlovade, jag har bromsat ett 860 Kit till 800r gav 145 hk vid 7800, Mulle har fått ur 150 + ur 860 och 880, var finns det fler bromsningar?