Bitvis irriterande magnapull skidoo XM

GoPro

Välkänd medlem
28 nov 2010
807
6
18
Kan vara fett som gör det. Fick magnapullen åtgärdad pga. detta på min gamla -14 BD.
 

lynxboondocker800

Välkänd medlem
25 jan 2012
212
0
16
Sollefteå
Min boondocker är lik, men har pratat med åf som ska byta startklacken så fort tid finnes... Dock så beställde vi ingen ny plastklack, utan en i aluminium från 1000sdi motorn... Borde hålla bättre och prisskillnaden mot en plastklack var 30 spänn eller nåt...
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
På de äldre 800HO/Powertek som hade liknande problem så kunde man lägga en planbricka (en per M8 skruv, totalt tre st) mellan svänghjulet och "korgen/kransen" och på så vis flytta ut denna närmare magnapullen och få bättre funktion.

Men det är kanske inte nåt man ska labba med själv på en ny maskin med garanti kvar.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
BRP-magnapullerna är inte jordens säkraste konstruktioner! En sak dom INTE tål är värme, så har du pipat och/eller slutburkat din maskin så är det nästan ett måste att klistra skyddstape på magnapullkåpan eller skydda den på något annat vis. Att skärma bort lite värme är för övrigt en bra idé även om maskinen är standard, magnapullen kommer att hålla längre då!

Sen så brukar det nästan aldrig bli bra att renovera en krånglande magnapull, (av någon outgrundlig anledning brukar dom ge upp rätt fort igen), bara att säga åt ÅF att byta den om du har garanti fortfarande.
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
det är skitskoj om man har en 550f (fruns maskin) då oljepumpen sitter monterad på magnapullen. En ny magnapull kostar ca 3500:- till den... man blir lite tveksam till att byta hela då utan försöker med allt. Blir även svårt att isolera den då pumpen står ut och det är väldigt lite plats mellan slutburken och pump.

ska vi stanna öppnar vi kåpan för att vädra ur då funkar den "fortare" då det svalnar snabbare.

sry för offtopic :)
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Verkar vara lite lotteri, på Freeriden jag hade gav sej magnapullen första vintern. Den började också jävlas när den var varm men funkade alltid felfritt när den var kall. Blev bara värre och värre så har man detta problemet så vet ni vad som väntar.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Jag har inte haft några problem under de senaste 7 åren med rotax magnapull. Innan det var det en Rev som strulade lite.

En sak som jag alltid gjort och som jag tror är ganska viktigt är att sträcka upp startsnöret så att klacken får fäste innan man drar till för att starta.
Rycker man bara till utan att sträcka upp först så har klacken en jäkla fart när den ska greppa tag och dra med motorn runt. Känns inte så konstigt att något går sönder då.
Nåt att tänka på...
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Jag har inte haft några problem under de senaste 7 åren med rotax magnapull. Innan det var det en Rev som strulade lite.

En sak som jag alltid gjort och som jag tror är ganska viktigt är att sträcka upp startsnöret så att klacken får fäste innan man drar till för att starta.
Rycker man bara till utan att sträcka upp först så har klacken en jäkla fart när den ska greppa tag och dra med motorn runt. Känns inte så konstigt att något går sönder då.
Nåt att tänka på...
Precis! Du slog huvudet på spiken där.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
En sak som jag alltid gjort och som jag tror är ganska viktigt är att sträcka upp startsnöret så att klacken får fäste innan man drar till för att starta.
Ser alltid till att magnapullen är i ingrepp innan jag drar ordentligt, det är självklart. Så det är ingen garanti från magnapullproblem.
 

lynxboondocker800

Välkänd medlem
25 jan 2012
212
0
16
Sollefteå
Samma sak här, drar sakta ut snöret så man känner att klacken greppar, då tar man i, och ca 50% av gångerna så smäller de till när klacken släpper... Det hände för övrigt även för åf när han skulle starta min skoter å köra ut den ur verkstan...
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
På min 14 summit kuggar den över när den är varm, även fast man är noga och känner att den greppar, ska få det åtgärdat på 150 mil service!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Otroligt att man inte har fått till en stabilare magnapull på 15år till 800orna.. Har väll snarare bara blivit sämre med mer plast som håller upp den, vilket ger mer flex när det blir varmt. Förstår att på modeller med elstart att man brukar skippa magnapullen helt då den är så kass.
Självklart ska det gå på garantin då det är ett konstruktionsfel sedan urminnes tider..
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Jag fick min bytt (my 2014) men där var det så att snöret inte gick tillbaka in när man kört riktigt hårt.. Så det verkar ju finnas diverse småproblem
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Hade bekymmer med snöret när min var ny. Det gick fan inte knyta så den höll... Provade elda, limma, trippelknut samt alla tre nämnda. Knutarna gick upp hela tiden.

Fick en helt ny magnapull av åf och det har fungerat sedan dess. Aldrig kuggat eller haft problem på 400mil (efter jag fick den nya alltså.

Forskade aldrig vidare varför i hela helvete snöret ej gick att knyta