Blaskig lättdragen olja.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Jo jag är extremt förvånad över hur lättdragen Polaris ves Gold oljan är vs all annan olja jag provat.
Kompisaren köpte nyss en rmk 800 2014 som de är ves gold i och jag kollade igenom den så de blev en hel del kallstarter utomhus vid 11-17 minusgrader. Den va så lättdragen utomhus att jag va tvungen ta nytt kompprov för de va som att dra igång en 400cc motor vs mina två pro rmk 800. Kompet va sjukt bra jag har aldrig sett liknande på en polaris 800a 9,2 bar kall! Mina ligger nog runt 8,5-8,7 med nya kklvar så de va inte slut motor som gjorde skillnaden.Vi pratar om 30-50% mer lättdragen än våra som körs på Maxxima Thunder och den är lättdragen vs de flesta oljor.
Kompisaren har även en M8000 14 med enormt fräsha cylindrar den har 10,4bar i komp och den stackaren är svag som en utmärglad uteliggare utan tänder så han orkar inte dra igång den om de är minus -15-20c. De är ju fruktansvärt tungdragen även varm så hans döttrar som vill låna den får inte ens igång den varm.
Nu vill han såklart köra ves Gold i m8000 trots att den är dyr så vi undrar om någ känner till en billigare lika lättdragen olja som ves Gold? Jag har aldrig sett en så blaskig olja så jag är tveksam till att hitta en lika lättdragen olja, den påminner mest om Diesel.
Har polaris någon mer sniken tvåtaktsolja som är lika lättdragen?
Vart köper man ves gold billigast på storpack?
Finns de någon annan olja som är lika blaskig och lättdragen?
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Du har en olja som är än mer lättdragen och det är ves extrem, dock väldigt marginellt men den är dock än dyrare.
Kolla med handlare som säljer ves gold/extrem ur fat då kan det bli skapligt pris på den, tror det finns någon i närheten av dig som gör det.
Annars är biltemas olja helt ok i kallgrader, men inte som ves såklart...
 
Reactions: Boost III

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Enda firma i närheten jag känner till som säljer olja på lösvikt är Härnösands petrolium.
Kan de va dem du menar?
 

neden

Välkänd medlem
1 sept 2015
153
32
28
Timrå
Powersport i nacksta säljer ves gold på lösvikt, om du tar med egen dunk. Vill minnas dom tar 130kr/l december ut. Tror det finns extreme också. Men den tycker jag bara ryker och luktar faan..

Men det blir ju en sväng att åka..
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Powersport i nacksta säljer ves gold på lösvikt, om du tar med egen dunk. Vill minnas dom tar 130kr/l december ut. Tror det finns extreme också. Men den tycker jag bara ryker och luktar faan..

Men det blir ju en sväng att åka..
Var nog den jag tänkte på.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Jag har mailat o frågat Härnösands Petrolium vad de har för oljemärken och pris på 20-60l förpackning.
Återkommer med svar.