Blinkande motorlampa

agustafsssson

Medlem
20 okt 2013
46
0
1
Lindesberg
Hej! har nyligen blivit ägare av en ski doo mxz 440 -06 och har fått ett problem. det är så att motorlampan blinkar konstant när jag startar den.
Kan även tillägga att maskinen har fått högre tomgång (ligger nu på ca 3000 rpm), men den sjunker när jag "primar" in mer bensin.
är det någon som vet vad orsaken till detta kan vara tro?
tacksam för svar!
mvh

sven-fala

Välkänd medlem
10 nov 2009
536
1
16
Färila
samma sak där, spruta startgas bakom variatorn, bakom magnapullen vet jag inte riktigt hur man brukar kolla

Antton

Ny medlem
2 sept 2013
4
0
1
Kan annars kanske vara att det är en ski doo & inte en polaris? Rätta mig om jag har fel!?

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Kan annars kanske vara att det är en ski doo & inte en polaris? Rätta mig om jag har fel!?
Oj va kul! :confused:

Ingen bra början här på forumet hörru! Första posten du gör och bryter mot reglerna på en gång.
Din post tillför absolut ingenting. :mad:

Inget märkestjafs i trådarna enligt reglerna.

http://forum.snowmobile.se/showthread.php?p=313811

OBS ALLA! LÄS FORUMREGLERNA INNAN DU POSTAR! - LÄS HÄR

Skickat från min GT-I9305 med Tapatalk

agustafsssson

Medlem
20 okt 2013
46
0
1
Lindesberg
har nu testat tipsen som sven-fala gav mig, fast utan framgång.
gjorde rent tändstiften och nu så ligger tomgången stabilt på ca 2000 rpm igen (förstår ingenting)?
dock så blinkar motorlampan fortfarande och tycker det låter som den knackar från ena cylindern också (osäker på det)
kan även tillägga att den varit väldigt svårstartad sen den började krångla (måste använda startgas när den stått ett par dagar)

mvh

Antton

Ny medlem
2 sept 2013
4
0
1
Internskämt mellan oss garagekompisar slätabjörnen....

Känns som att din post inte heller tillför något i den här tråden om du inte är forum polis som ska tala om forum regler för medlemmar , och tog du åt dig så ber jag om ursäkt.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Ingen ide att spraya bakom variatorn på en ski-doo då den knappast kan dra tjuvluft där original...

(dubbla tätningar med fett emellan)

Vanligt fel är avgastempgivaren.. Låna hela pipan från en kompis (om han har en likadan) alt skruva lös en polares tempgivare. (dom är rätt dyra)

En kompis hade alla skruvar på grenröret rallat upp och sen han drog åt dessa fick han ej tillbaka motorlamp problemet. (låter helt ologiskt och det finns ingen logisk förklaring heller men så va de)
Den skvittrade olja lite överallt men mkt på remmen med remslir som följd.

Sista förslaget är att tejpa över skiten och köra vidare. Felsöker du allt och hittar inget så kan det ju vara nån obskyr givare som är trasig.

agustafsssson

Medlem
20 okt 2013
46
0
1
Lindesberg
okej tackar för tipsen! det går inte att se på nå vis om avgastempgivaren är trasig? mätte motståndet på den idag och det verkar vara rimligt iaf?
mvh

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Där är en tabell över ohmvärdena på avgastempgivaren.

Hur ser stiften ut och hur länge sedan var det förgasarna rengjordes.

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Kontrollera allt på luftsidan, se efter om det är kladdigt bakom primärvariatorn och ta bort magnapull för att kontrollera mag-sidan. Om det låter metalliskt kan det antingen vara vikter som slamrar, eller dåliga vevstakslager. Byt vevstakslager i tid!

agustafsssson

Medlem
20 okt 2013
46
0
1
Lindesberg
mätte idag och motståndet var som det ska iaf. dom är relativt svarta och hur länge sen det var som förgasarna rengjordes har jag ingen aning om faktiskt. men kan det göra så att motorlampan blinkar?