Blizzard eller Blizzaard?

ca18det

Välkänd medlem
26 feb 2005
831
0
16
Kort 'a' är väl mera rätt än långt. Skare vara korrekt ska man ju säga som på engelska. Personligen säger jag med långt 'a'.
 

Ivah

Medlem
5 jan 2006
18
0
1
Valbo
Jag tycker iaf man ska säga Blizzard med kort a eftersom att det står Blizzard, annras hade man väl skrivit med 2a ?
Går den bra då ? Har en likadan, pigg för att vara så gammal ! Skojj att sladda med ;)
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Jo den går som f*n. ;) Men inte den lättaste att få skidres med :p

Till ämnet:
Isåfall finns det juh 2 varianter av Summit också. Summit (svenskt uttal) och Sammit (som det borde uttalas,engelskt). Jag föredrar det andra.

Eller t ex Forrmula eller FårMula :/

Nej....jag tycker det ska uttalas som det heter på engelskt språk.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
man ska självklart uttala det blizzard och summit eftersom det inte är svenska ord så ska man inte försöka försvenska orden på nått sätt
 

ca18det

Välkänd medlem
26 feb 2005
831
0
16
Tycker det låter helt vrickat när man börjar surra amerikanska mitt i svenska meningar. Hur många säger inte Polaris å inte som dom säger i staterna, Poläris, typ. Alla modellnamn som man helt plötsligt måste börja uttala på engelska, MXZ å RMK. Huuuga.
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
ca18det skrev:
Tycker det låter helt vrickat när man börjar surra amerikanska mitt i svenska meningar. Hur många säger inte Polaris å inte som dom säger i staterna, Poläris, typ. Alla modellnamn som man helt plötsligt måste börja uttala på engelska, MXZ å RMK. Huuuga.
Ja men det är väl skillnad på skotertillverkare och skotertyper? Det finns juh undantag. Polaris säger man juh såklart på svenska.