bluddrar i lös snön?

4 dec 2012
10
0
1
Gävle
tjena , min polaris pro x2 går hur bra som helst på leden men så fort jag kommer ut i lös snön så börjar den bluddra.... jag undrar vad de kan bero på?
läst på någon annan tråd att är utblåset som blir igentäckt kan det stämma ?
 

Grahn

Välkänd medlem
1 jan 2000
456
1
18
45
Norrlänska skogen
Testa att lägga ner maskinen till vänster i snön när du kör för att se om den går bättre, kan även vara dax att renovera variatorerna. Kan ge samma symtom dvs på hårt underlag går den bra men när det går tyngre tappar den orken, kolla så ingen fjäder gått av och allt glider lätt
 
4 dec 2012
10
0
1
Gävle
jag tror inte de är något fel på variatorerna , då hade den ju gått slött på leden å.
grejen är att den är nysnö som knappt är något motstånd?
 

Mjohansson

Välkänd medlem
8 okt 2008
396
0
16
kolla så du inte får in en massa snö där fram, vid frontbågen. Min proxr tog in mängder med snö där som kylde pipan och då börja bluddra.
 

Grahn

Välkänd medlem
1 jan 2000
456
1
18
45
Norrlänska skogen
Kan visst vara variatorerna, en matt sekundärfjäder kan funka på hårt spår men när det börjar gå tungt orkar den inte hålla mot ordentligt och man tappar varv. Hur mycke snö är det vi talar om? Eller beter den sig så även på hårdare spår om någon ligger före och du får snörök in under huven? Som sagt kan va mycket som gör att den bluddrar
 

Fritiof Konkas

Välkänd medlem
21 dec 2009
884
0
16
32
Åre
Kan vara utblåset som blir som blir igenkexat av snön också. Tror inte heller på variationerna så mycket.
Pröva luta skotern åt vänster så utblåset går fritt när du kör i djupsnön(tyvärr så hann Grahn komma med samma tips men med annat syfte, krånglar till metoden lite) .
Kolla även så att inte motorn suger i sig kallsnö! Får i sig för lite soppa då..
 

Grahn

Välkänd medlem
1 jan 2000
456
1
18
45
Norrlänska skogen
Testa att lägga ner maskinen till vänster i snön när du kör för att se om den går bättre
Kan vara utblåset som blir som blir igenkexat av snön också. Tror inte heller på variationerna så mycket.
Pröva luta skotern åt vänster så utblåset går fritt när du kör i djupsnön(tyvärr så hann Grahn komma med samma tips men med annat syfte, krånglar till metoden lite)
Vart är det krångliga? Gav sedan bara tipset att kolla variatorerna som dom flesta skiter i att underhålla, effekten ska dock genom dom..
 

Fritiof Konkas

Välkänd medlem
21 dec 2009
884
0
16
32
Åre
Grahn: Om man har har två olika saker att problemlösa med användningen av samma moment, kan det kanske bli jobbigt/klurigt för personen i fråga som ska försöka få bukt med felet! Det var bara en liten sympati!

Det kan också mycket väl vara variatorerna.
Lugn..
 
4 dec 2012
10
0
1
Gävle
har stått i garaget och funderat ett tag sen beslöt jag mig att jag skulle modda en ny plåt vid utblåset... och nu går skotern hur bra som helst i lös snön!

så problemet var att de vart snö i utblåset !:)