Vi tar det från början:
Stötdämparens funktion är som namnet antyder-att dämpa stötar.
Utfjädringen efter kompression ska skötas av fjädern och inget annat, stötdämparen kan ha en shimsning som styr hastigheten på utfjädringen, men det är fortfarande fjädern och inget annat som "trycker" "drar" (välj vad du tycker passar) upp boggien igen!
Om kolvstången på stötdämparen blivit krokig kan rörelsen gå så tungt att fjädern inte orkar fjädra ut igen, men återigen-om allt är helt är det fjäderns uppgift.
Angående gas eller oljedämpare...stort område.
Jag utgår från att det är en relativt begränsad budget du tänkte hålla dig inom?
Vore det jag skulle jag utifrån värdet på skotern antagligen välja Kimpex då dom har iaf hyfsad kvalite i förhållande till priset. Gas eller olja spear i det här afallet mindre roll än kvaliten-bättre med en bra oljedämpare än en dålig gasdämpare...
Största skillnaden mellan dom är att gasdämparen håller för hårdare körning om kvaliten i övrigt är lika-teoretiskt sett märker du inte skillnaden mellan dom så länge det är samma schimsning och inte oljan blir överhettad/kaviterar. Men det är ett stooort område, och kort sagt-köp så dyr du tycker dig ha råd med.
Funktionen är f.ö exakt som på en cross, bara att dämparen och fjädern inte sitter ihop.
...och byt fjädrarna!
Om du tar loss stötdämparen och trycker ihop den, åker den sakta ut av sig själv? Då skulle jag vilja påstå att du kan skruva tillbaka den på plats igen, Phazern har kort sagt så förbaskat kort fjädringsväg i boggien, så jag tror knappt det lönar sig att bulta dit en Öhlinare (jag skrev knappt!)
Lycka till!