Boggie

monzz

Välkänd medlem
7 nov 2008
527
1
18
32
Hej äger en Yamaha Phazer -88. Det är så att när jag trycker ner skotern så att boggie dämprarna går ihop, så tar det lång (det vill säga att den är seg/trög) tid innan de går tillbaka.
Är det fjädrarna eller dämprarna som är dåliga, eller både och.

Och så undrar jag hur mycket bättre gas dämpare är än hydraliska?

Mr Sm-X FR

Välkänd medlem
17 mar 2007
538
0
16
Lauker
Det låter som att det är dämparen, eller att du har en olje dämpare som är kall, sätter du dit en gasdämpare så blir den styvare och hjälper till att hålla boggien uppe, du skulle kunna skruva lös dämparen och ta in den i värmen och motionera den och se om den kommer i gång

En gas dämpare är mycket bättre än en olje, och gastämparen håller längre, går den sönder så brukar dom bete sig som en oljedämpare

monzz

Välkänd medlem
7 nov 2008
527
1
18
32
ok! Tack så mycket. ska kolla det så fort man har lite tid i garaget.
Skulle nog vara skönt om det var som på en cross

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Vi tar det från början:
Stötdämparens funktion är som namnet antyder-att dämpa stötar.
Utfjädringen efter kompression ska skötas av fjädern och inget annat, stötdämparen kan ha en shimsning som styr hastigheten på utfjädringen, men det är fortfarande fjädern och inget annat som "trycker" "drar" (välj vad du tycker passar) upp boggien igen!
Om kolvstången på stötdämparen blivit krokig kan rörelsen gå så tungt att fjädern inte orkar fjädra ut igen, men återigen-om allt är helt är det fjäderns uppgift.

Angående gas eller oljedämpare...stort område.
Jag utgår från att det är en relativt begränsad budget du tänkte hålla dig inom?
Vore det jag skulle jag utifrån värdet på skotern antagligen välja Kimpex då dom har iaf hyfsad kvalite i förhållande till priset. Gas eller olja spear i det här afallet mindre roll än kvaliten-bättre med en bra oljedämpare än en dålig gasdämpare...
Största skillnaden mellan dom är att gasdämparen håller för hårdare körning om kvaliten i övrigt är lika-teoretiskt sett märker du inte skillnaden mellan dom så länge det är samma schimsning och inte oljan blir överhettad/kaviterar. Men det är ett stooort område, och kort sagt-köp så dyr du tycker dig ha råd med.

Funktionen är f.ö exakt som på en cross, bara att dämparen och fjädern inte sitter ihop.

...och byt fjädrarna!
Om du tar loss stötdämparen och trycker ihop den, åker den sakta ut av sig själv? Då skulle jag vilja påstå att du kan skruva tillbaka den på plats igen, Phazern har kort sagt så förbaskat kort fjädringsväg i boggien, så jag tror knappt det lönar sig att bulta dit en Öhlinare (jag skrev knappt!)

Lycka till!

monzz

Välkänd medlem
7 nov 2008
527
1
18
32
Tack för dit svar tobbe väldigt intresant och bra att veta. trycker ihop dämparen men den kommer inte ut alls, måste dra ut den.