Fick tag på en kille som kunde renovera upp dom! blir jag hjälp med att göra det? Den sjunker inte ihop! jag tar tag i den och lyfter upp den! Den stannar så. men om jag trycker där bak så far den ner och blir kvar där! Borde ju vara ett tecken på att det är dags..DIRAVI skrev:Dämparen har inget att göra med om skotern sjunker ihop eller inte, dämparens änd uppgift är att sänka farten på fjädringsrörelsen, det är fjädern som bär upp vikten.
Så om fjädringen slår igenom när du kör i gupp kan det vara dämparen som falerar, om den sjuker ihop när du sätter dig på skotern då den står stilla är det fjäderns förspänning som behöver ökas.
Gixxer skrev:
Fick tag på en kille som kunde renovera upp dom! blir jag hjälp med att göra det? Den sjunker inte ihop! jag tar tag i den och lyfter upp den! Den stannar så. men om jag trycker där bak så far den ner och blir kvar där! Borde ju vara ett tecken på att det är dags..
Nopp!! Har icke en förlängd! Jepp det är fjädrar och dämpare i ett. Års 96 hade denna boggien! -97 fick en bättre!fusionären skrev:Till viss del så hjälper faktiskt en dämpare att lyfta skotern.
En komprimerad dämpare stannar inte i bottnat läge utan jäser tillbaks till ursprungsläget.
Ni kan ju testa att trycka ihop en fräsch dämpare så får ni se vad som händer när man släpper!
En fräsch dämpare hjälper även till med sin kompression att hålla emot chassietyngden.
Har fjädrarna mattats ner på skotern så är även dämparna i allra högsta grad slut.
Du påstår att du har 2 dämpare bak i boggien, vilket betyder att du har en förlängd formula 3:a eller??
Och där är ju fjädrar och dämpare i ett.
Mitt råd är, renovera dämparna för det är dom som står för komforten. Och när du ändå har dom lös. Be någon fackman bedöma skicket på fjädrarna
fusionären skrev:Till viss del så hjälper faktiskt en dämpare att lyfta skotern.
En komprimerad dämpare stannar inte i bottnat läge utan jäser tillbaks till ursprungsläget.
Ni kan ju testa att trycka ihop en fräsch dämpare så får ni se vad som händer när man släpper!
En fräsch dämpare hjälper även till med sin kompression att hålla emot chassietyngden.
Har fjädrarna mattats ner på skotern så är även dämparna i allra högsta grad slut.
Du påstår att du har 2 dämpare bak i boggien, vilket betyder att du har en förlängd formula 3:a eller??
Och där är ju fjädrar och dämpare i ett.
Mitt råd är, renovera dämparna för det är dom som står för komforten. Och när du ändå har dom lös. Be någon fackman bedöma skicket på fjädrarna
DIRAVI skrev:Det lilla en dämpare har i fjädring är helt marginellt, det beror på skilnad i volym mellan rummen, så blir på grund av kolvstången, och den fjäderkraften lyfter kanse ett halvkilo, så det är i sammanhanget marginellt.
Skicket på fjädrarna får man fram genom att mäta dem, pratar vi om spiralfjädrar är det enkelt. styvheten i fjädern förendras inte, däremot så komprimeras den, och blir därmed kortare.