boggiedämpare sopslut? Fusion 600 -06

johannyman

Välkänd medlem
18 jan 2011
152
0
6
Uppsala
Tja. Har ett par snabba frågor... om jag lyfter släden i bak så stiger den ca 15cm. Om ja släpper den så sjunker den ner motståndslöst tills den vilar på de bakre klackarna. Har labbat med klackarna men den beter sig lika dant. Dock så känns det som den fjädrar otroligt lite när man sitter och hoppar på den.
Kan det vara punka helt enkelt på den bakre dämparen? Polarens så vilar den mot de främre klackarna och är mjuk och fin i slaget... dämparna skall tydligen vara renoverade nyligen.
Desperat efter hjälp då ja tänkte ta med mig släden till fjällen på nyår.

Mvh Johan
 

johannyman

Välkänd medlem
18 jan 2011
152
0
6
Uppsala
Nu har ja meckat lös den bakre dämparen. Skall den gå ut av sig själv när man har den lös?

Eftersom den sjunker ihop när man ställer ner den så förutsätter jag att den är slut med tanke på mjukheten i polarens boggie.
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Är det en gasdämpare så skall den komma ut av sig själv, men sen kan ju boggi fjädrarna börja bli trött också. Kan bli som en ny maskin med sånna när du får tillbaks fjädringsvägen motför om dom är slut å fjädrar ihop halvt redan när du bara åker.
 

johannyman

Välkänd medlem
18 jan 2011
152
0
6
Uppsala
Tack för inputen. Jag blev otroligt stressad osv.. när ja upptäckte detta. Det är Walker Evans i boggien. Jag tog ur dämparen och motionerade den lite. Kändes helt ok.. ingen gasdämpare.. smörjde lite mer och slog ihop boggien igen och nu fungerar den helt ok igen. Så det var förmodligen något som kärvat ihop..