Boondocker 800 startar inte.

Dr.Görvi

Medlem
30 aug 2016
8
0
1
Tierp
Jag var ute och körde. Stannade till och tankade lite och sen åkte iväg igen. jag kom ca 100m sen så bara dog den.
Jag har kollat pumpen och den verkar fungera. Bränsletrycksregulatorn sitter på platts. Jag får soppa hela vägen fram till sprutet. Och där står jag nu.
Jag har inte rivit nå längre.
Någon som har nån aning om vad det kan vara. (Den startar på startgas)
Tänkte om jag skulle mäta upp spridarna. Men jag hittar inte vad det ska vara för värden.


Tack för svar!
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det är YTTERST sällsynt att spridare går sönder. Och ännu mer sällsynt är det att flera spridare går sönder på samma gång, vore en spridare trasig skulle ju bara den cylindern beröras av felet.

Så gott som alla spridare i insprutningssystem är antingen s k lågohmiga, som har 2-3 ohm, eller högohmiga som har 10-18 ohm. Skulle det ändå bli något fel i spolen så rör det sig förmodligen om totalt avbrott.

Mer troligt i ett sådant här fall är att det saknas matningsspänning till någonting i insprutningssystemet (spridare, styrenhet etc), eller att något villkor - t ex någon givarsignal - som styrenheten kräver för att uppfatta att motorn dras runt och borde startas, saknas. Exempelvis kan det vara en startspärranordning som bråkar, eller det kan saknas triggpuls från tändsystemet.

Om man misstänker bränslepumpproblem bör man inte nöja sig med att bara konstatera att den kan pumpa bränsle fritt, utan man bör kolla att den kan bygga upp tillräckligt med tryck också. Enklaste sättet att kolla det är att lyssna efter ljud från bränsletryckregulatorn när pumpen är igång. Är regulatorn helt tyst kan man lossa returledningen från den och kolla att det kommer bränsle där.
Ibland finns det en schraderventil någonstans i bränslesystemet, så att man kan mäta bränsletrycket med en vanlig däcktryckmätare.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Tyvärr så är det inte alls ovanligt att spridare går sönder på snöskotrar...


Sent from my iPhone using Tapatalk
De är sant men bägge bör inte ha lagt av samtidigt. Om ena spridaren har fåt skit i sig bör den starta på ena cylindern.
De lär vara fel på signalen fram till spridarna eller för lågt bränsletryck (tryckregiulator eller bränslepump)
 

Dr.Görvi

Medlem
30 aug 2016
8
0
1
Tierp
Ja jag håller med torbjorn och Boost III. Båda spridarna bör inte gå sönder samtidigt.
Det var det jag tänkte kolla så att jag har signal fram till spridarna. Jag är också inne på att det är någon Box/styrning som krånglar. Tryck verkar jag ha. Jag har lossat på returslangen och där sprutar det.