Boondocker vs DS vs RE

patric70

Välkänd medlem
14 okt 2014
129
3
18
Södra Dalarna
I det stora hela så är boondocker DS en lössnömaskin och RE en crossover. Den stora skillnaden är boggien på de båda maskinerna.
RE har en boggie som passar lederna bättre än DS boggien som passar lössnön bättre.
Sen har RE bättre/ställbara dämpare
 

nanowire

Aktiv medlem
23 feb 2022
59
22
8
50
Södermanland
En relaterad fråga; hur känslig är DS-boggien för hopp och skutt? Antar att byta till bättre dämpare bara delvis hjälper.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Går att sätta samma typ av förstärkning på skenorna som det sitter på RE men vet inte om det behövs men är nog inte dumt om man tänkt hoppa. Jag har en 850 3900ds och upplever fjädringen som helt ok vill absolut inte ha den hårdare den bottnar inte men kan säkert bero på min lugna körning också.
 
Reactions: nanowire

nanowire

Aktiv medlem
23 feb 2022
59
22
8
50
Södermanland
Går att sätta samma typ av förstärkning på skenorna som det sitter på RE men vet inte om det behövs men är nog inte dumt om man tänkt hoppa. Jag har en 850 3900ds och upplever fjädringen som helt ok vill absolut inte ha den hårdare den bottnar inte men kan säkert bero på min lugna körning också.
Vad är det för typ av förstärkningar, låter intressant?
Jag kör oftast lugnt men ibland blir det, pga skräp bakom spakarna så att säga, hårda landningar på hårda underlag…
 

nanowire

Aktiv medlem
23 feb 2022
59
22
8
50
Södermanland
Ser att BRP har boggieförstärkningar som originaltillbehör, ska nog prova det.