boost bottle xc 700

flodde

Välkänd medlem
28 aug 2007
298
0
16
nyland
funderar på att sätta en boost bottle på min xc 700 sp -00
hört att dom ska fungera bra på dom motorerna.

hur fungerar dom igentligen? sammlar på sig överflödig soppa/ånger som inte förbränns vid meskörning och trycker inn det då man trycker fullt ?

vad säger/tycker ni ? bra eller anus? för och nackdelar, tips?

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Precis som du skriver att den "sammlar" upp.... Fördelen är väl lite rappare på gasen... nackdelen är väl läkage risk på insugsgummina...

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Köpte såna av motorhuset till edge:n, tycker absolut dem var väl värda pengarna, i jämförelse med tex svindyra v-force 3 som inte var det.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
Bästa värsta sortens boostbottlar är såklart Boost IIIs separata stålbottlar:eyebrows:

Jag anpassar volymen till vilken cc man vill. Ju större anslutningrör och kortare ansluningsrör man kan få till dessto längre upp i varvtalet hänger dom med.

Dom här är inte förgrenade som org rören är så dom jobbar mot sin egen cylinder hela tiden och stör inte granncylindern ett dugg. Mycket smartare och bättre enligt mig och kan påsåvis ge högre tillbakatryck = effektivare. Därför jag började bygga Bottlar själv.

Dessa kräver inte ombestyckning heller. Och har man en aning felbestyckat slätar dom här burkarna ut det problemet och man får stabilare finar tomg och svar

Valfri dim på anslutningsröret. Det är inga problem att förlänga slangen mellan insuget och flaskan om det är trångt. Går att lägga snett åt sidan också utan problem. Men så kort anslut som möjligt är att föredra.

350kr st volymanpassade för sin cc per cylinder. Jag kan även bygga extra stor volym för ännu bättre botteneffekt men då hänger dom inte med lika högt upp i varvtalet.. Smaksak med andra ord.

flodde

Välkänd medlem
28 aug 2007
298
0
16
nyland
får fundera hur jag ska göra, inget akut jag måste ha direkt:) kul att se att du är från kramfors ^^,